شناسایی ۵۸ شهروند محکوم به اعدام و یا در معرض خطر دریافت حکم اعدام

چهارشنبه, 30ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – شماری از شهروندان معترض که در جریان اعتراضات سراسری جاری بازداشت شده بودند، به اعدام محکوم شده و یا با اتهاماتی منجمله بغی، محاربه و افساد فی الارض مواجه هستند که می تواند به صدور حکم اعدام برای آنها منجر شود. تاکنون حکم ۲ تن از معترضان محکوم به اعدام به اجرا در آمده است. ۱۱ تن دیگر به اعدام محکوم شده اند و ۴۷ تن دیگر با اتهاماتی روبرو هستند که میتواند به صدور حکم اعدام برای آنان منجر شود. در این گزارش اطلاعات مربوط به ۵۸ نفر از این شهروندان، جزییات و آخرین وضعیت پرونده آنها آورده شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در جریان اعتراضات سراسری جاری شماری از شهروندان بازداشتی تحت عناوینی مانند «لیدری اعتراضات» توسط مقامات دستگاه قضایی با اتهاماتی نظیر بغی، محاربه و افساد فی الارض روبرو شده اند.

در حال حاضر خبرگزاری هرانا قادر به تایید آن است که تاکنون برای ۱۱ نفر از شهروندانی که در گزارش پیش رو به آنان اشاره شده، از سوی دادگاه های انقلاب حکم اعدام صادر شده است؛ محکومین به اعدامی که وضعیتشان بسیار نگران کننده است. ۴۷ نفر از شهروندان لیست پیش رو نیز در معرض خطر دریافت حکم اعدام قرار دارند و پرونده آنان در مراجع قضایی در جریان است.

با توجه به عدم شفافیت مسئولان دستگاه قضایی، در برخی پرونده هایی که نهادهای امنیتی بر علیه معترضان گشوده اند، هویت تمامی متهمان مشخص نیست. به طور مثال گزارشات رسیده به هرانا پیرامون پرونده مربوط به اعتراضات شهرک اکباتان تهران و کشته شدن یک تن از نیروهای بسیج به نام آرمان علی وردی، حکایت از آن دارد که دستکم ۹ نفر در این پرونده متهم هستند. با این حال، هرانا تنها قادر به تایید هویت سه تن از متهمان است. به علاوه در پرونده ای که در رابطه اعتراضات اصفهان در محله خانه و ملک شهر و کشته شدن سه تن از نیروهای امنیتی در ۲۵ آبان (یک سرهنگ فراجا به نام اسماعیل چراغی و دو تن از نیروهای بسیج به نام های محمدحسین کریمی و محسن حمیدی) گشوده شده، گزارش ها حاکی از وجود دستکم ۱۰ متهم است که هرانا تاکنون موفق به احزار هویت ۶ تن از آنان شده است.

لازم به ذکر است که در زمان تنظیم این گزارش احکام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد دو شهروند معترضی که پیشتر به اعدام محکوم شده بودند در یک روند قضایی غیرشفاف، بدون دسترسی به وکیل تعیینی و با سرعتی کم سابقه اجرا شده است. محسن شکاری در ۱۷ آذرماه و به فاصله ۷۴ روز پس از بازداشت در تهران، اعدام شد و مجیدرضا رهنورد به فاصله ۲۳ روز از زمان بازداشت در سحرگاه ۲۱ آذرماه به دار آویخته شد. از میان آنها مجیدرضا رهنورد در ملاءعام در مشهد اعدام شد.

ادامه خبر و مشاهده اسامی

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.