«رکورد جدید مهاجرت» از ایران؛ «شتاب» مهاجرت استارت‌آپ‌ها

چهارشنبه, 30ام آذر, 1401
اندازه قلم متن
 

آمارهای جدید منتشر شده در سالنامه مهاجرت ایران در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که رکورد مهاجرت از ایران بار دیگر شکسته شده و مهاجرت کسب‌ و کارها و استارت‌آپ‌ها از کشور شتاب گرفته است.

سالنامه مهاجرتی ایران روز سه‌شنبه،‌۲۹ آذرماه، در یک نشست رونمایی شد.

بر اساس گزارش روزنامه دنیای اقتصاد در روز چهارشنبه، ۳۰ آذرماه، آخرین آمار ثبت‌شده از مهاجران ایرانی «۶۵ هزار نفر در سال است که رکورد تازه‌ای برای ایران است».

دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: «این آمار ظرف سال آینده و با ثبت خروجی‌های تازه افزایش خواهد یافت. موج مهاجرت از گروه‌های تحصیل‌کرده و نخبگان علمی که برای تکمیل تحصیلات یا بورسیه تحصیلی خارج می‌شدند، به سنین مدرسه و نیروی کار متخصص رسیده است.»

در همین زمینه بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران، گفت: «در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ به‌ طور متوسط سالانه حدود ۸۶ هزار ویزا یا اجازه اقامت غیر توریستی برای ایرانیان در اروپا، آمریکای شمالی، استرالیا، ترکیه و… صادر شده است.»

همزمان وب‌سایت تکنولوژی زومیت در گزارشی آورده است: «ایرانی‌ها در سه سال گذشته بیش از دو هزار ویزای استارت‌آپ، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و یا خوداشتغالی از کشورهای کانادا و بریتانیا دریافت کرده‌اند.»

این آمارهای جدید حکایت از آن دارد که نیروهای حرفه‌ای و کسب ‌و کارهای تکنولوژی بیش از گذشته در حال خروج از ایران هستند.

در بیش از سه ماه گذشته، همزمان با آغاز دور تازه‌ای از اعتراضات گسترده در کشور اینترنت ایران با فیلترینگ گسترده روبه‌رو شده و فضای کسب ‌و کارهای تکنولوژی و مبتنی بر اینترنت با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. به همین ‌دلیل عجیب نیست که بسیاری از این کسب‌ و کارها به فکر خروج از ایران افتاده باشند.

یک نمونه پلت‌فرم ویدئوساز آنلاین «ویدی‌وود» است که اعلام کرد: «تصمیم گرفتیم ویدی‌وود را از ایران خارج کنیم. چون مدل بیزینس ما SAAS است و به لحاظ فنی نیز توان اجرایی‌اش را کاملاً داریم تا با رقبای جهانی وارد رقابت شویم، در تلاش هستیم که مکان‌مان را تغییر دهیم و بر ارائه سرویس به مشتریان بین‌الملل تمرکز کنیم.»

گذشته از مهاجرت‌های کاری، مهاجرت‌های تحصیلی هم در ایران شتاب گرفته‌اند.

تعداد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور طی یکی، دو دهه گذشته روند صعودی داشته و از تراز ۱۷ هزار دانشجو در سال ۲۰۰۰ میلادی به تراز ۶۶ هزار دانشجو در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

بر همین اساس، رتبه فرستادن دانشجو از ایران در بازه زمانی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ از رتبه ۲۶ در جهان، به رتبه ۱۷ تغییر کرده است.

آمریکا، آلمان، ترکیه، کانادا و ایتالیا به ترتیب پنج مقصد اصلی دانشجویان ایرانی در دنیا هستند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.