آلودگی ۱۴ هزار هکتار از جنگل‌های کشور به آفت “ارس واش”

جمعه, 20ام دی, 1392
اندازه قلم متن

aludegi-jangal
عکس: جواد رزمی

حسین میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: تاکنون پیش‌بینی دقیقی برای مشخص شدن سطوح آلودگی و وسعت پراکنش در استان‌های درگیر و یا مجاور آن صورت نگرفته است. طبق گزارشات دریافتی از استان‌های گلستان، سمنان و زنجان سطح آلودگی به حدود ۱۴ هزار هکتار می‌رسد که طی سالهای ۸۰ تا ۹۱ قریب ۳۳۰۰ هکتار به روش مکانیکی با حذف شاخه‌ها و پایه‌های شدیدا آلوده، تحت عملیات پاکسازی قرار گرفته و در مقایسه با مناطق آلوده بدلیل بهبودی وضعیت درختان، بیانگر نتیجه بخش بودن عملیات است.

وی ادامه داد: گیاه نیمه انگل ارس واش و یا دارواشک و یا دارواش پاکوتاه با نام علمی Arcethobium oxycedri منحصراً ، به درختان خانواده‌های Pinaceae , و Cupressaceae از سوزنی برگان حمله می‌کند و خسارت آن موجب ضعف درختان می شود که کاهش بذردهی و پائین آوردن کیفیت چوب را به همراه دارد.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: علاوه بر آن آفت ارس واش شرایط را برای ضربه پذیری درختان در مقابل هجوم آفات و بیماریها فراهم می‌کند به گونه‌ای که درختان متأثر از حمله این گیاه نیمه انگلی دچار ضعف شده و در موارد زیادی شاخه های فرعی و اصلی از قسمت بالای محل آلودگی ( نقطه استقرار ارس واش ) خشک می شوند.

میرزایی اضافه کرد: علاوه بر این در پائین محل آلودگی نیز بدلیل ایجاد شدن جوانه های نابجا باعث جارویی شدن شاخه‌ها می‌شود که بر روی کاهش کیفیت تاج اثرگذار می‌گذارد به همین دلیل آلودگی بر روی درختان با حجم تاج زیادتر و بزرگتر بیشتر مشاهده شده است.

وی گفت: ارس واش گیاهی نیمه انگلی بوده و در غالب نقاط جهان از جمله شرق و جنوب اروپا، خاورمیانه، کشورهای شرق آسیا و نیز آفریقا انتشار دارد و به درختانی که اصطلاحاً در سن تیرک قرار دارند خسارت زیادی وارد می آورد.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: بیشترین شیوع ارس واش در مناطق خشک دیده شده و در ایران مناطق ایران تورانی، بخشی از البرز شرقی و نیز دامنه های جنوبی البرز شامل استانهای زنجان ، سمنان و گلستان را درگیر کرده است.

میرزایی تصریح کرد: طبق بررسی های انجام شده تغییرات آب و هوایی از جمله خشکی و افزایش دما و آتش سوزی می‌تواند از عوامل مهم پراکنش این گیاه نیمه انگلی باشد که با افزایش سطح خسارت و پراکندگی آن نیاز به انجام مطالعات بیشتر و بررسی زیست شناسی احساس می‌شود.

به گفته وی، بذر ارس واش پس از رسیدن بصورت انفجاری به طول ۶ تا ۱۵ و حتی ۲۷ متر پرتاب می شود و باعث آلودگی و پراکنش در محیط می گردد . طبق بررسی های انجام شده می توان گفت که از مجموع بذور پرتاب شده در حدود ۲۸ در صد سبب آلودگی مجدد می شوند که ۱۰در صد این بذور توسط پرندگان و یا باران آسیب می‌بیند. این بذور چسبناک، بر روی شاخه های کمتر از ۵ سال مستقر می شوند، بدلیل مناسب بودن شرایط بخوبی رشد خواهند کرد.

وی در خصوص راه‌های مقابله با این آفت اظهار کرد: هرچند که نتایج و امکان بهره‌گیری از روشهای شیمیایی برای کنترل ارس واش بدلیل وجود نقاط ابهام و نیز حفظ محیط زیست تاکنون به نتیجه نرسیده است لکن در شرایط فعلی و بنا بر نظر متخصصین کنترل مکانیکی با حذف شاخه ها و یا پایه های آلوده به عنوان مناسب ترین روش کنترل پیشنهاد شده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: تاکنون پیش بینی دقیقی برای مشخص شدن سطوح آلودگی و وسعت پراکنش در استان های درگیر و یا مجاور آن صورت نگرفته است. طبق گزارشات دریافتی از استانهای گلستان ، سمنان و زنجان سطح آلودگی در حدود ۱۴ هزار هکتار است و طی سالهای ۸۰ تا سال ۹۱ قریب ۳۳۰۰ هکتار به روش مکانیکی با حذف شاخه ها و پایه‌های شدیدا آلوده ، تحت عملیات پاکسازی قرار گرفته که در مقایسه با مناطق آلوده بدلیل بهبودی وضعیت درختان، بیانگر نتیجه بخش بودن عملیات است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.