برگزاری چهلم ده تن از کشته شدگان اعتراضات سراسری در شش شهر ایران

جمعه, 2ام دی, 1401
اندازه قلم متن

مادر امید مویدی در چهلم فرزندش رو به جمعیت حاضر فریاد زنان گفت: «بچه‌ام را ناحق کشتند، خون فرزندم پایمال نخواهد شد.»

مادر امید مویدی در چهلم فرزندش رو به جمعیت حاضر فریاد زنان گفت: «بچه‌ام را ناحق کشتند، خون فرزندم پایمال نخواهد شد.»

رادیو فردا

چهلم دست‌کم ده تن از معترضان کشته شده؛ امید مویدی در شیراز، مراد بهرامیان و مسلم هوشنگی در سمیرم، آرتین رحمانی و حامد سلحشور در ایذه، زانیار الله‌مرادی، عیسی بیگلری و حمید گلی در سنندج، حبیب‌الله فتحی در دیواندره و فواد محمدی در کامیاران، روز اول دی ماه شاهد شعارهای ضد حکومتی، از جمله «مرگ بر خامنه‌ای»، بود.

در شیراز، جمعی از مردم روز پنج‌شنبه اول دی ماه با حضور بر مزار امید مویدی، در آرامستان شیراز، مراسم چهلم این معترض کشته شده را برگزار کردند.

امید مویدی، بیست ساله و دانشجوی تربیت بدنی، در تظاهرات بیست و چهارم آبان ماه شیراز، در اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.

پیکر او را تا چند روز به خانواده‌اش تحویل نداند و سرانجام خاکسپاری این جوان معترض تحت فشارهای امنیتی و فقط با حضور چند تن از بستگانش انجام شد.

با وجود فشارهای بسیار نیروهای امنیتی بر خانواده این جوان کشته شده، مادر امید مویدی در چهلم فرزندش رو به جمعیت حاضر فریاد زنان گفت: «بچه‌ام را ناحق کشتند، بیایند مرا هم بگیرند و بکشند، خون فرزندم پایمال نخواهد شد.»

در باغ رضوان شهر سمیرم هم روز پنج‌شنبه اول دی ماه جمعی از مردم مراسم چهلم مراد بهرامیان، معترض کشته شده در تظاهرات ۲۵ آبان را با سردادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی برگزار کردند.

دختر خردسال مراد بهرامیان طی سخنانی در چهلم پدرش گفت: «وقت دلتنگی‌هایم آغوشت را برای آرام شدن ندارم ولی دوستت دارم. دیگر شانه‌هایت را بر گریه و آغوشت را برای آرام شدن ندارم.»

در تظاهرات ۲۵ آبان سمیرم دست‌کم چهار تن به نام‌های مراد بهرامیان، علی عباسی، مسلم هوشنگی و میلاد آصفی کشته شدند.

چهلم مسلم هوشنگی یکی دیگر از کشته‌شدکان اعتراضات سمیرم نیز در آرامستان بهشت رضای این شهر با شعارهای ضد حکومتی همراه بود.

خیابان‌های شهر سمیرم نیز شامگاه پنج‌شنبه همزمان با چهلم معترضان کشته شده این شهر شاهد تظاهرات خیابانی و شعارهای «مرگ خامنه‌ای، لعنت بر خمینی» جمعی از مردم بود.

در شهر ایذه استان خوزستان نیز روز پنج‌شنبه جمعی از مردم مراسم چهلم آرتین رحمانی را بر مزار او همراه با سردادن شعار «مرگ بر خامنه‌ای» برگزار کردند. آرتین رحمانی ۱۵ ساله در جریان تظاهرات ۲۵ آبان ماه شهر ایذه با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.

جمعی از مردم نیز همرمان بر مزار حامد سلحشور، یکی دیگر از معترضان کشته شده در ایذه، در آرامستان این شهر تجمع کردند.

«آرتین ما، حامد ما، کشته شده دست سپاه» و «امسال سال خونه سیدعلی سرنگونه» از دیگر شعارهای مردم حاضر در چهلم آرتین رحمانی و یادبود حامد سلحشور بود.

جمعیت پرشماری از مردم سنندج نیز روز پنج‌شنبه اول دی ماه برای برگزاری چهلم زانیار الله‌مرادی، عیسی بیگلری و حمید گلی بر مزار این سه معترض کشته شده در بهشت محمدی سنندج به به دست نیروهای امنیتی حضور یافته و شعار «شهید نمی‌میرد»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سردادند.

عیسی بیگلری و زانیار الله‌مرادی در اعتراضات خیابانی ۲۵ آبان سنندج با تیراندازی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند.

حمید گلی که ساکن تهران بود در اثر اصابت چندین ضربه باتوم نیروهای امنیتی دچار ضربه مغزی شده و جان خود را از دست داد و پس از آن پیکر او به زادگاهش سنندج منتقل شد و روز ۲۳ آبان ماه در بهشت محمدی سنندج دفن شد.

مراسم چهلم حبیب‌الله فتحی، یکی از معترضان کشته شده در تظاهرات ۲۸ آبان شهر دیواندره، نیز روز پنج‌شنبه بر مزار او در روستای حاجی‌موسی از توابع دیواندره شاهد شعارهایی ضدحکومتی بود. حبیب‌الله فتحی ۲۸ آبان از ناحیه سر هدف شلیک نیروهای امنیتی قرار گرفته و کشته شد.

جمعی از مردم نیز روز اول دی ماه بر مزار فواد محمدی در روستانی ماویان شهر کامیاران و در مراسم چهلم او شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سردادند. فواد محمدی در تظاهرات ۲۴ آبان‌ کامیاران با شلیک نیروهای امنیتی کشته شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.