دلار ۴۱ هزار تومانی؛ نمایندگان توجیه‌های دولت درباره بازار ارز را رد کردند

یکشنبه, 4ام دی, 1401
اندازه قلم متن

سخنرانی احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و داریی برای نمایندگان مجلس؛ یکشنبه چهارم دی

سخنرانی احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و داریی برای نمایندگان مجلس؛ یکشنبه چهارم دی

در حالی که ارزش هر دلار آمریکا در بازار آزاد ارز تهران به بیش از ۴۱ هزار تومان رسیده، انتقادها از دولت ابراهیم رئیسی برای بی‌ثباتی در بازار ارز افزایش یافته و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سیاست‌های پولی بانک مرکزی، دلایل ارائه شده از سوی مقام‌های دولتی را رد کردند.

علی بابایی کارنامی، نماینده مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه چهارم دی در جریان قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درباره ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت، گفت: «رئیس کل بانک مرکزی در تریبون رسمی جمهوری اسلامی ایران، بی‌ثباتی بازار ارز و افزایش نرخ ارز را ناشی از افزایش دستمزد کارگران عنوان کردند که واقعاً خنده‌دار است.»

غنی نظری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز درباره وضعیت کنونی بازار ارز در ایران گفت: «بی‌کفایتی برخی از مسئولان اقتصادی مبرهن و مشخص است.»

او در نشست مجلس تاکید کرد: «حفظ ارزش پول ملی و نگهداری سرمایه مردم وظیفه دولت است و اینکه مردم گاهی پول خود را از بانک‌ها خارج می‌کنند ناشی از کاهش ارزش پول‌شان است.»

انتقادها از دولت درباره بی‌ثباتی در بازار ارز در حالی افزایش یافته که نرخ دلار طی یک ماه گذشته ۳۶ درصد و از ابتدای سال جاری ۵۷ درصد اوج داشته است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در روز یکشنبه چهارم دی، قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ارز ایران به ۴۱ هزار ۱۶۰ تومان رسید.

در این شرایط، عزت‌الله اکبری تالارپشتی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس «برخی از وزرا ‌و مقامات» جمهوری اسلامی را به ارائه «گزارشات غلط به دولت» متهم کرد.

او گفت: «عملکرد تیمی که در دولت برای اقتصاد، ارز و آینده کشور تصمیم می‌گیرد، بسیار مبهم بوده و گزارشات هم غلط است.»

در حالی که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در جلسه روز یکشنبه مجلس دلیل افزایش قیمت دلار را وقوع اعتراضات جاری در ایران اعلام کرده، روح‌الله ایزدخواه، نماینده تهران گفت: «بی‌دلیل این افزایش را به اغتشاشات [اعتراضات] و یک ماه اخیر حواله ندهید. دست فرمان شما غلط است.»

وزیر اقتصاد پیشتر مدعی شده بود شبکه فارسی‌زبان ایران‌اینترنشنال «مسئول تلاطم‌های ارزی و پولی» کشور است.

اما کاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا در جلسه روز یکشنبه گفت: «صحبت‌های پشت تریبون مشکلی از بازار ارز حل نخواهد کرد و با ادامه سیاست فعلی بانک مرکزی معلوم نیست تا شب عید چه بلایی بر سر مردم بیاید.»

او نیز با رد توجیه‌های مقام‌های دولتی درباره بی‌ثباتی بازار ارز ایران افزود: «صحبت‌هایی که امروز در مجلس در خصوص کنترل بازار ارز شد هیچ نتیجه‌ای نداشت.»

پیشتر رسانه‌های ایران از یک نامه رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خطاب به ابراهیم رئیسی خبر داده‌اند که در آن، از بانک مرکزی به دلیل «اصرار بر سیاست شکست‌خورده تثبیت نرخ اسمی ارز» انتقاد شده است.

در این نامه، «فاصله معنادار» نرخ ارز در سامانه نیما با نرخ بازار غیررسمی موجب «کاهش انگیزه برای بازگشت ارز صادراتی» اعلام شده است.

همچنین رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از «اتخاذ تصمیمات تخصصی در نهادهای غیرتخصصی نظیر کمیته رصد بازار ارز و کمیته مداخلات ارزی، فعال نبودن در تعیین ترکیب سبد ذخایر ارزی و اتکا بر اطلاعات گمراه‌کننده مازاد عرضه در نیما» انتقاد کرده است.

در حالی که مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی مدعی افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی ایران هستند، هنوز دلایل قابل قبولی برای افزایش بی‌سابقه قیمت دلار در ایران اعلام نکرده‌اند.

در این شرایط، طبق معمول سال‌های گذشته، مقصران افزایش قیمت دلار «سوداگران» بازار ارز معرفی شده‌اند و رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ نیز روز شنبه از بازداشت «۱۰۰ سوداگر ارز و طلا» خبر داد.

از: رادیو فرردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.