هشدار پزشکان به ابراهیم رئیسی درباره کمبود داروهای روانپزشکی در ایران

دوشنبه, 5ام دی, 1401
اندازه قلم متن

مجید صادقی، رئیس انجمن علمی روان‌پزشکان ایران

مجید صادقی، رئیس انجمن علمی روان‌پزشکان ایران

مجید صادقی، رئیس انجمن علمی روان‌پزشکان ایران در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی نسبت به کمبود داروهای روان‌پزشکی در ایران هشدار داد.

آقای صادقی در نامه خود که متن آن روز دوشنبه پنجم دی در رسانه‌های ایران منتشر شد، نوشته است کمبود داروهای مرتبط با حوزه‌ روان‌پزشکی در کشور، «جمعیت بزرگی» را که نیازمند این داروها هستند با «دشواری‌های جدی» مواجه کرده است.

او هشدار داده که «قطع مصرف و حتی تغییر ناگزیر» این داروها برای بیماران «تبعاتی بسیار ناگوار» دارد و بیماران را با «خطر بازگشت علایم شدید بیماری» روبه‌رو می‌کند.

این مقام صنفی تاکید کرده که «مکاتبات رسمی و پیگیری‌های غیررسمی مکرر» این انجمن با مسئولان جمهوری اسلامی، «از حجم این معضلات نکاهیده و با روند و عملکرد کنونی چشم‌انداز روشنی در پیش نیست.»

چند هفته پیش، حسن رفیعی نایب رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران اعلام کرده بود که وضعیت سلامت روانی-اجتماعی مردم در این روزها به «قهقرا» رفته است.

او وقوع اعتراضات سراسری در ایران را نیز عاملی برای تشدید اختلالات روانی در ایران دانست و گفت که بر اساس تحقیقات انجام‌شده، قبل از سال ۸۸، حدود ۲۳ درصد مردم ایران، مشکوک به اختلال روانی بودند، اما پس از حوادث آن سال، این رقم به ۳۴ درصد رسید و اکنون این رقم احتمالا بسیار بالاتر از آن حد است.

کمبود داروهای روانپزشکی در ایران در حالی است که افزایش بی‌سابقه قیمت دلار در ایران به کمبود همه داروها به طور کلی دامن زده است.

همایون سامه‌یح نجف‌‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه به خبرگزاری ایلنا گفت: «اکنون شاهد گرانی شدید دلار هستیم که باعث تشدید روند افزایش قیمت بسیاری از کالاهای ضروری از جمله دارو خواهد شد.»

او همچنین افزود: «افزایش قیمت دلار و اجرا نشدن مناسب برنامه حذف ارز ترجیحی باعث به مشکل خوردن شرکت‌های دارویی در واردات مواد اولیه و کاهش تولید دارو شده است.»

در حالی که قیمت دلار همچنان بالای مرز چهل هزار تومان در حال افزایش است، عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی روز دوشنبه گفت: «پیش‌بینی دلار ۲۸۵ هزار تومانی در سال ۱۴۰۶ غیرواقعی نیست.»

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.