والدین جواد روحی و محمد قبادلو برای توقف حکم محاربه و اعدام فرزندانشان از مردم کمک خواستند

سه شنبه, 6ام دی, 1401
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

پدر و مادر جواد روحی که به محاربه متهم شده و وضعیت روحی مناسبی ندارد، از مردم ایران کمک خواستند. پدر محمد قبادلو نیز با انتشار ویدیویی، خواهان توقف روند اجرای حکم اعدام این جوان ۲۲ ساله شد.

در پی صدور حکم محاربه برای جواد روحی، والدین این جوان ۳۵ ساله در پیامی تصویری گفتند که حدود دو هفته است از وضعیت فرزندنشان بی‌خبرند.

جواد روحی اوایل مهر ماه و در هفته دوم اعتراضات در آمل در استان مازندران بازداشت و مدتی بعد در دادگاه انقلاب ساری به «محاربه» و «فساد فی‌الارض» متهم شد.

والدین او در پیام خود، درباره وضعیت فرزندشان که سابقه بیماری اعصاب و روان نیز دارد، اظهار نگرانی کردند و خواستار همیاری و کمک مردم ایران برای نجات او شدند.

پدر این جوان بازداشت شده اعلام کرد که از زمان دستگیری فرزندش، خانواده‌ او تنها یک بار به صورت حضوری او را ملاقات کرده‌ است اما از ۲۲ آذر و جلسه محاکمه‌اش تاکنون، از او خبری ندارند.

برخی منابع از شکنجه شدن و اعمال فشارهای روانی به جواد روحی برای گرفتن اعتراف اجباری از او اشاره کرده‌اند.

روحی از جمله بازداشت‌شدگان گمنام خیزش انقلابی ایرانیان است و پیش از این خانواده‌اش برای سکوت و عدم اطلاع‌رسانی، تهدید شده بودند.

از سوی دیگر نگرانی‌ها درباره وضعیت محمد قبادلو، معترض بازداشت‌شده‌ای که در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارد، افزایش یافته است.

سه کفیل سیاسی این معترض محکوم به اعدام، در پیامی ویدیویی تایید حکم اعدام او را حمله دیگری به اعتراضات، حقوق بشر و زندگی آزاد توصیف کردند.

این سه کفیل سیاسی گفتند خواهان آزادی فوری محمد قبادلو و سایر معترضان بازداشت شده‌اند.

پدر محمد قبادلو هم با انتشار ویدیویی، خواهان توقف حکم اعدام فرزندش شد.

او در این ویدیو گفت: «من هشت سال جنگیدم و جانباز شیمیایی موجی اعصاب و روان شدم. پسرم مریضی دو قطبی دارد که دلیلش جانبازی من است؛ پسرم را اعدام نکنید.»

روز دوشنبه نیز یک منبع آگاه ایران‌اینترنشنال از نگرانی خانواده محمد قبادلو پس از تایید حکم اعدام او در دیوان عالی خبر داد و اعلام کرد خانواده به شدت نگران اجرای قریب‌الوقوع این حکم در تعطیلات کریسمس هستند.

به گفته این منبع آگاه، محمد قبادلو در روز اول ژانویه سال ۲۰۰۰ به دنیا آمده‌ و چند روز دیگر همزمان با سال نوی میلادی در حالی ۲۳ ساله می‌شود که دیوان عالی کشور بدون هیچ شفافیتی، تقاضای بررسی وضعیت او با ارجاع به بیماری دو قطبی‌اش را هم رد کرده و او در خطر اعدام است.

روز شنبه سوم دی، قوه قضاییه جمهوری اسلامی با وجود کارزار و درخواست‌های جهانی برای توقف اعدام معترضان، حکم اعدام محمد قبادلو را تایید کرد.

قبادلو پیش از این به اتهام «افساد فی‌الارض، تخریب و اقدام علیه امنیت ملی ‌کشور و وارد کردن خسارت به افراد و اموال عمومی» به اعدام محکوم شده بود.

دادگاه او هفتم آبان به ریاست ابوالقاسم صلواتی و بدون حضور وکیل برگزار شد و پس از آن هم وکیلان او امکان دسترسی به پرونده را نداشته‌اند.

تایید حکم اعدام این معترض ۲۲ ساله، موجی از نگرانی را درباره اجرای قریب‌الوقوع یک قتل حکومتی دیگر به همراه آورده است.

دادگاه بدوی در حالی او را به قتل یک پلیس و مجروح کردن پنج مامور دیگر در تصادف با ماموران گارد ویژه متهم کرده که به گفته وکیلش، اتهام قتل از طریق «زیر گرفتن» به شدت مورد تردید است.

در طی بیش از ۱۰۰ روز خیزش انقلابی ایرانیان، حدود ٢٠ هزار معترض بازداشت شده‌اند که برای برخی از آنان با اتهام «فساد فی‌الارض» و «محاربه» احکام اعدام صادر شده است.

بسیاری از نهادهای حقوق بشری در هفته‌های اخیر و پس از اعدام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، دو معترض بازداشتی، خواهان توقف صدور و اجرای احکام اعدام برای معترضان شده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.