آلودگی شدید هوا در شهرهای ایران؛ وضعیت تهران و کرج «قرمز» اعلام شد

دوشنبه, 12ام دی, 1401
اندازه قلم متن

منبع تصویر،ECOIRAN

 
توضیح تصویر،

بر اساس گزارش ها «هشدار قرمزرنگ بالاترین سطح هشدار است که در آن پیش‌بینی می‌شود که یک پدیده جوی خسارت‌های وسیعی به دنبال داشته باشد»

آلودگی شدید هوا در شهرهای ایران همچنان ادامه دارد و متخصصان سلامت و بهداشت و برخی از سیاستمداران جمهوری اسلامی ایران درباره خطر تداوم این وضعیت بر جان شهروندان ایرانی هشدار می دهند.

بر اساس گزارش رسانه های ایران، وضعیت آلودگی هوا در کرج،  اهواز، شادگان، مسجد سلیمان، دزفول، سوسنگرد، شوشتر، اندیمشک، یزد، شهرهای مختلف آذربایجان شرقی از جمله تبریز بحرانی است.

سازمان هواشناسی ایران درباره کاهش کیفیت هوای تهران و کرج «هشدار قرمزرنگ» صادر کرده است.

خبرگزاری ایسنا می‌گوید «هشدار قرمزرنگ بالاترین سطح هشدار است که در آن پیش‌بینی می‌شود که یک پدیده جوی خسارت‌های وسیعی به دنبال داشته باشد. از این‌رو سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌کند که وارد عمل شوند و اقداماتی را برای کاهش خسارات وقوع پدیده‌های جوی انجام دهند».

در برخی از این شهرها مدارس و دانشگاه ها غیرحضوری شده اند و کارکنان دولت می توانند از خانه کار کنند.

در حالی که مقام های جمهوری اسلامی پیش از این درباره نبود گاز کافی در اروپا با توجه به جنگ اوکراین و اختلاف با روسیه هشدار می دادند، نبود گاز کافی در داخل ایران به عنوان سوخت پالایشگاه ها باعث شده دولت دوباره به سوخت مازوت روی آورد که همین وضعیت باعث آلودگی شدید و کم سابقه هوا در شهرهای مختلف شده است.

برخی از مقام های دولتی هشدار داده اند که وضعیت کمبود گاز تا یک دهه دیگر قابل جبران نیست.

سازمان هواشناسی برای برای کاستن از آسیب‌های وضعیت حاضر توصیه به کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی و مدیریت منابع آلاینده، کرده است.

این سازمان به شهروندان توصیه کرده از ترددهای غیرضروری در شهرها و فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز خودداری کنند.

هشدار به سران سه قوه درباره وضعیت تهران؛ آلودگی «در حال خفه کردن مردم است»

محمدرضا صباغیان، نماینده مجلس شورای اسلامی یک روز پیش از این گفته آلودگی «در حال خفه کردن مردم است» و هشدار داده «ما در حال دریغ کردن نفس کشیدن از مردم هستیم»

منبع تصویر،HAMSHAHRI

 
توضیح تصویر،

محمدرضا صباغیان، نماینده مجلس شورای اسلامی یک روز پیش از این گفته آلودگی «در حال خفه کردن مردم است» و هشدار داده «ما در حال دریغ کردن نفس کشیدن از مردم هستیم»

 

تداوم آلودگی شدید و کم سابقه هوا در شهرهای ایران باعث هشدار برخی از سیاستمداران جمهوری اسلامی ایران شده است.

محمدرضا صباغیان، نماینده مجلس شورای اسلامی یک روز پیش از این گفته بود که آلودگی «در حال خفه کردن مردم است» و هشدار داده «ما در حال دریغ کردن نفس کشیدن از مردم هستیم».

اعضای شورای شهر تهران هم در نامه ای به سران سه قوا یعنی رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه هشدار داده اند که «شهروندان تهران در سال جاری تنها دو روز هوای پاک تنفس کردند و این در حالیست که تعداد روزهای ناسالم به بیش از ۱۳۰ روز رسیده است».

در این نامه گفته شده است که «ما اعضای شورا به عنوان نمایندگان مردم ضمن عرض پوزش از مردم تهران بابت استنشاق چنین هوایی از سران قوای کشور می‌خواهیم که با صدور دستوراتی عاجل به بهبود وضعیت هوای تهران کمک کنند.»

بنا به گفته مقام های دولتی سالانه ۲۶ هزار نفر در کشور به علت عوارض ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

رسانه های ایران می گویند بررسی آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوا درمورد شاخص کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد ساکنان پایتخت امسال وضعیت بدتری را نسبت به سال گذشته تجربه کرده‌اند.

به تازگی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت ایران گفته که میزان آلاینده‌ها و آلودگی هوا در تهران «برابر با استعمال ۳ تا ۷ نخ سیگار است».

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.