سازمان سنجش: در زمان برگزاری کنکور، اینترنت را در کل کشور قطع می‌کنیم

چهارشنبه, 14ام دی, 1401
اندازه قلم متن

حسن مروتی، معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش، اعلام کرد که به دلیل موفق نبودن قطع نقطه‌ای اینترنت در جلوگیری از تقلب در کنکور در سال گذشته، امسال همزمان با برگزاری آزمون اینترنت در ایران به صورت کامل قطع خواهد شد.

مروتی گفت: «سال گذشته اینترنت به صورت نقطه‌ای قطع شده بود اما از آنتن‌های دیگر توانسته بودند آنتن بگیرند، چرا که اگر آنتنی در یک منطقه‌ای قطع باشد، در همان منطقه این امکان وجود دارد که از آنتنی که کمی دورتر است، خط را بگیرند.»

معاون سازمان سنجش اعلام کرد که وزارت ارتباطات مسوولیت فنی این موضوع را بر عهده دارد.

او تاکید کرد: «می‌ارزد که اینترنت برای چند ساعت به صورت سراسری قطع شود چرا که سرنوشت داوطلبان در آن ساعت‌ها رقم می‌خورد.»

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرحله اول کنکور ۱۴۰۲ در تاریخ ۲۹ و ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ و مرحله دوم ۱۵ و ۱۶ تیر ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

تصمیم سازمان سنجش برای قطع اینترنت در حالی است که تقلب در آزمون کنکور در سال گذشته در قالب فروش سوالات پیش از آزمون مطرح شده است.

دهم تیر ماه امسال، رسانه‌ها در ایران از درز سوالات عمومی و اختصاصی کنکور تجربی ۱۴۰۱ در یکی از کانال‌های تگرامی خبر دادند و ‏شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیز اعلام کرد سوالات کنکور به فروش رسیده است.

خبرگزاری تسنیم گزارش داد در فایل منتشر شده در ساعت ۹:۴۹ روز جمعه ۱۰ تیر، سوالات چند دقیقه پس از توزیع دفترچه اختصاصی شماره دو، روی یکی از کانال‌های تلگرامی قرار داده شده است.

پس از انتشار این گزارش‌ها، مقام‌های سازمان سنجش آموزش کشور از بازداشت افرادی در این زمینه خبر داده‌ و مدعی‌ شدند سوالات به فروش رسیده، «سوال‌های جعلی» بوده‌اند.

پیش از این علی شمسی‌پور، سخنگوی وزارت علوم، از کشف ۱۲ شبکه بزرگ تقلب و شناسایی بیش از ۵۰۰ داوطلب متخلف در کنکور امسال خبر داده بود.

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری هم از شناسایی ۵۸۵ تقلب در کنکور علوم تجربی خبر داده و گفته بود این موارد در دست رسیدگی هستند و داوطلبان نگران بی‌عدالتی نباشند.

در سال‌های گذشته نیز بارها گزارش‌هایی درباره لو رفتن سوالات کنکور و فروش آن‌ها به برخی داوطلبان منتشر شده بود.

به گفته مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش، دو هزار و ۶۰۰ پرونده مشکوک به تقلب مرتبط با آزمون سال ۱۴۰۰ وجود داشته که تنها برای ۵۲ نفر حکم صادر شده و بقیه تبرئه شده‌اند و «برخی از این پرونده‌ها مربوط به همراه داشتن وسایل الکترونیکی در جلسه کنکور بوده است».

در همین حال روزنامه رسالت روز شنبه ۱۱ تیر در سرمقاله خود با اشاره به فروش سوال‌های رشته‌های پزشکی کنکور سال گذشته و همچنین انتشار سوال‌های کنکور امسال در کانال‌های تلگرامی، خواستار عذرخواهی و استعفای رییس سازمان سنجش شده بود.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.