طومار ۵۰۰ امضایی برای آزادی لیلا حسین‌زاده

پنجشنبه, 15ام دی, 1401
اندازه قلم متن

بیش از ۵۰۰ دانشجو و استاد با امضای طوماری خواهان آزادی لیلا حسین‌زاده و سایر دانشجویان زندانی شدند. در شرایطی که حسین‌زاده از روز ۲۹ آذر در اعتراض به «فریبکاری پزشکی مسوولان قوه قضاییه» دست به اعتصاب دارو زده،‌ وزیر علوم جمهوری اسلامی مدعی «مدیریت» اعتراضات دانشجویان شد.

بیش از ۴۸۰ تن از دانشجویان و ۲۰ تن از استادان دانشگاه در بیانیه‌ای به بیماری لاعلاج لیلا حسین‌زاده، دانشجو و فعال صنفی اشاره کرده و آن را «حاصل دوران اولین بازداشت» او خواندند.

امضاکنندگان این بیانیه تاکید کردند حسین‌زاده با گذشت دو هفته از اعتصاب دارویی، علاوه بر بیماری حالا باید با «آن‌ها که او را به بند کشیده‌اند» نیز مبارزه کند.

در این بیانیه تاکید شده است قوه قضاییه با عدم پذیرش حکم پزشکی قانونی، انکار علایم بیماری، عدم رسیدگی پزشکی و سرانجام فریبکاری پزشکی و تجویز داروی کورتون بدون اطلاع این زندانی سیاسی، قصد جان او را کرده است.

بر اساس این بیانیه، مسوولان دادگستری شیراز از ابتدا از حکم «عدم تحمل کیفر قطعی و دائمی» برای حسین‌زاده که از سوی پزشکی قانونی صادر شده است اطلاع داشته‌اند اما بیش از چهار ماه است او را با «غرض‌ورزی و برخورد سلیقه‌ای» در زندان نگه داشته‌اند.

امضاکنندگان این بیانیه همچنین تداوم بازداشت لیلا حسین‌زاده و رویه غیرقانونی قوه قضاییه را برای انکار بیماری صعب‌العلاج‌اش، «تلاش عامدانه و غیرمسوولانه آن‌ها برای مرگ خاموش یک دانشجوی آگاه، شریف و دغدغه‌مند» توصیف کردند.

بر اساس گزارش‌ها، لیلا حسین‌زاده، دانشجوی انسان‌شناسی دانشگاه تهران که با بیماری زمینه‌ای کلون روده اکنون در زندان عادل‌آباد شیراز است، در خطر بروز عوارض بیماری مانند ناراحتی‌های چشمی، التهاب و زخم‌های پوستی قرار دارد.

علاوه بر لیلا حسین زاده، شوراهای صنفی با هشدار درباره وضعیت زندانیان، از بیماری زمینه‌ای برخی دیگر از دانشجویان زندانی هم خبر داده‌اند که به دلیل عدم دسترسی به خدمات تخصصی درمانی در زندان، در وضعیت بحرانی و حتی خطر جانی به سر می‌برند.

با وجود این برخوردها اما محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری جمهوری اسلامی خطاب به روسای دانشگاه‌ها از آنان خواست «تجربه خود در ارتباط با مدیریت اعتراضات اخیر» را مکتوب کنند.

او خطاب به روسای دانشگاه‌ها با تاکید بر این که «در این ترم تحصیلی نشان دادید که می‌توان روی شما حساب کرد» گفت: «در این بازه زمانی، خون از دماغ دانشجویان نیامد و شما توانستید نمره خوبی کسب کنید.»

این ادعای زلفی‌گل در حالی مطرح شده است که ده‌ها ویدیو از برخوردهای خشونت‌آمیز عوامل سرکوب با دانشجویان و آسیب‌دیدن آنان منتشر شده و برخی از کشته‌شدگان خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی نیز از میان دانشجویان بوده‌اند.

بازداشت صدها دانشجوی معترض خیزش انقلابی هم در شرایطی ادامه دارد که دانشجویان زندانی از دسترسی به خدمات تخصصی درمانی منع شده و برخی از آنان در وضعیتی بحرانی هستند.

برخی نهادهای حقوق بشری از جمله هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در آخرین آمارهای خود، از بازداشت ۶۸۷ دانشجو در جریان اعتراضات ۱۴۴دانشگاه ایران خبر داده‌اند که برای شمار زیادی از آنان قرار وثیقه تعیین نشده و همچنان در زندان هستند.


ایران اینترنشنال

از: ایران امروز 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.