واکنش عاتکه رجبی، معلم مشهدی به حکم اخراجش: ستم‌پذیر نیستم و با ستمگر همکاری نمی‌کنم

پنجشنبه, 15ام دی, 1401
اندازه قلم متن

در ادامه فشارهای جمهوری اسلامی بر معلمان و دانش‌آموزان معترض، آموزش و پرورش خراسان رضوی، عاتکه رجبی را به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری و حمایت از معترضان اخراج کرد. این ‌معلم اما در واکنش به حکم اخراجش نوشت: «شما بنده را اخراج نکردید بلکه بنده حاضر به همکاری با شما نشدم.»

عاتکه رجبی که معلم دبستانی در روستای احمدآباد خراسان رضوی است، پیش از این ویدیویی بدون حجاب اجباری از خود منتشر کرده و در اعتراض به سرکوب کودکان و نوجوانان و اخراج و بازداشت معلمان، به اعتصاب سراسری پیوسته بود.

یادداشت جدید او در کانال تلگرامی «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» منتشر شده که در آن نوشته است: «بنده حاضر به همکاری با شما نشدم چرا که خیلی زود متوجه شدم سازمان آموزش و پرورش نه تنها با مردم نیست بلکه ضد مردمی‌ترین سازمانی است که می‌شناسم.»

این معلم معترض، آموزش و پرورش را به نادیده گرفتن «اصل ۳۰ قانون اساسی» متهم کرد. اصلی که بر اساس آن دولت موظف به فراهم کردن وسایل آموزش و پرورش رایگان برای «همه ملت» است.

او گفت: «این یعنی تمامی دانش‌آموزانی که زیر نظر شما تحصیل کرده‌اند از حق قانونی خود محروم مانده‌اند.»

عاتکه رجبی به نادیده گرفته شدن حقوق مادی و زیر پا گذاشتن جایگاه و کرامت معلمان از سوی دولت نیز انتقاد کرد و گفت: «شما برای معلم‌هایی که آزاداندیش هستند و راه پرسش‌گری و مطالبه‌گری را پیش گرفته‌اند احکام سنگین بریده‌اید و این بزرگواران را به اتهاماتی واهی منسوب کردید.»

او همچنین با انتقاد از ورود نیروهای سرکوب‌گر جمهوری اسلامی به حریم مدارس و بازداشت دانش‌آموزان معترض در چهار ماه اخیر، خطاب به «آموزش و پرورش» تاکید کرد: «شما اجازه دادید نیروهای آتش به اختیار وارد محیط مدرسه شوند و بلای جان دانش‌آموزان شوند. اجازه دادید دانش‌آموزان بازداشت شوند، زندانی شوند، تهدید شوند و حتی کشته شوند! کجا می‌توانم با چنین سازمانی همکاری کنم؟»

رجبی با تاکید بر این که باور دارد همکاری با آموزش و پرورش یعنی «چشم بستن بر این فجایع و پذیرفتن توهین و تحقیر»، گفت: «من ستم‌پذیر نیستم و با ستمگر همراه نخواهم شد.»

آبان ماه نیز این معلم معترض با انتشار ویدیویی، از اعتصاب همکارش، سعید مطهری، حمایت کرده و گفته بود حاضر به همکاری با آموزش و پرورشی که اجازه می‌دهد نیروهای سرکوب‌گر «احساس آرامش و امنیت را از فرزندانمان سلب کنند»، نخواهد بود.

سعید مطهری، معلم دبیرستان شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی هم که رجبی از او حمایت کرد، پیشتر با انتشار ویدیویی با اشاره به سرکوب خونین اعتراضات در زاهدان، کردستان و اردبیل، اعلام کرده بود از ۲۳ مهر ۱۴۰۱ در هیچ کلاس درسی شرکت نخواهد کرد.

روز چهاردهم دی ماه اما کانون صنفی معلمان ایران با انتشار بیانیه‌ای، وظیفه و تکلیف ملی و اخلاقی معلمان و تشکل‌های صنفی را «همدلی و همراهی با دانش‌آموزان، دانشجویان و به صورت عام، مردمی» خواند که به دلیل بی‌اعتنایی عمیق حکومت نسبت به ابتدایی‌ترین خواسته‌هایشان و در اعتراض به ظلم و بی‌عدالتی حاکم، وارد عرصه خیابان شده‌اند.

این کانون هشدار داد که «فریادهای امروز، نتیجه نادیده گرفتن و نشنیدن زمزمه‌های دیروز» است و نتیجه بی‌توجهی به فریادهای امروز، وقایعی‌ست که پیش‌بینی آن‌ها کار چندان دشواری نبوده است.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.