انکار اعتراضات به حجاب اجباری از سوی خامنه‌ای در اولین سخنرانی برای زنان: کشف حجابی نشد!

پنجشنبه, 15ام دی, 1401
اندازه قلم متن

در حالی که خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی ادامه دارد، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در اولین سخنرانی برای زنان پس از آغاز این خیزش، مدعی شد که در جریان این اعتراضات، «کشف حجاب» از سوی زنان صورت نگرفته است.

خامنه‌ای روز چهارشنبه ۱۴ دی، در دیدار با عده‌ای از زنان هوادار حکومت که از سوی دفترش «زنان فرهیخته» خوانده شده‌اند، درباره این که چرا در روز زن با زنان دیدار نکرده، گفت که این روز خصلت خاصی ندارد.

خامنه‌ای همچنین مدعی شد زنانی که به گفته او «حجاب نیمه‌کاره» دارند در جریان اعتراضات به کلی حجاب خود را برنداشته و «توی دهان تبلیغ کننده و فراخوان فرستنده‌ها» زدند.

این در حالی است که در جریان خیزش سراسری در ایران که پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد به راه افتاد، ایرانیان علیه حجاب اجباری شعار دادند و بسیاری از زنان و دختران به نشانه اعتراض، روسری‌های خود را در اماکن عمومی آتش زدند.

خامنه‌ای درباره زنان و دختران به گفته او «ضعیف‌الحجاب» نیز مدعی شد که این دسته از زنان که «در مراسم دینی و انقلابی هم شرکت می‌کنند»، «اینها زنان و دختران خودمان هستند».

خامنه‌ای همچنین گفت زنانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند «ضدانقلاب» نیستند: «ضعف حجاب، کار درستی نیست اما موجب نمی‌شود آن فرد را از دایره دین و انقلاب خارج بدانیم.»

این در حالی است که گشت ارشاد طی سال‌های اخیر با بازداشت بسیاری از زنان و دختران در سراسر کشور به اتهام عدم رعایت حجاب اجباری، آنان را مورد ضرب و شتم و آزار قرار داده است.

او همچنین با آزادی زن «آن گونه که در کشورهای آزاد غربی وجود دارد»، مخالفت کرد و آزادی زنان در کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته را عین «اسارت و اهانت به زن» خواند.

او بار دیگر مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه زن را دو نقش مادری و همسری، «یعنی نقش خانه‌داری» خواند و گفت که کارهای دیگر زن، «ذیل اصالت خانه‌داری» امکان‌پذیر خواهد بود.

رهبر جمهوری اسلامی بر اولویت کار کردن زن در خانه تاکید کرد و گفت: «چنانکه هیچ زنی در تقدم حفظ جان فرزندش با فلان کار اداری تردید ندارد، در اهمیت تربیت اخلاقی و ایمانی فرزند نیز تردیدی نیست و چنانچه زن ناگزیر از انتخاب یکی از دو عرصه باشد، خانواده مهم‌تر است.»

با این حال خامنه‌ای به تبعیض گسترده علیه زنان در جمهوری اسلامی اعتراف کرد و گفت که زنان نمی‌توانند به رده‌های بالای تصمیم‌گیری کشور برسند.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، زن نمی‌تواند رییس‌جمهوری باشد و از بسیاری از دیگر حقوق ابتدایی خود نیز محروم است.

خامنه‌ای گفت: «استفاده از زنان فرهیخته، دانشمند، فرزانه و مجرب در رده‌های گوناگون تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور، موضوع مهمی است که ذهن من را نیز مدت‌هاست مشغول کرده و ان‌شاءالله برای آن راه حلی خواهیم یافت.»

این وعده خامنه‌ای در حالی است که جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی را به کار بسته تا زنان را از عرصه اجتماعی و سیاسی حذف کند و به خانه‌ها براند.

او در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد که زنان و دختران ورزشکار «بهترین تبلیغ برای حجاب [اجباری]» هستند.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر بسیاری از ورزشکاران زن ایرانی، حجاب اجباری را هنگام مسابقات کنار گذاشتند و موهای خود را نپوشاندند.

از: ایران اینترنشنال 

 

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.