اعلام اسامی فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره فجر به زمانی نامعلوم موکول شد

جمعه, 16ام دی, 1401
اندازه قلم متن
تندیس بلورین جشنواره فجر

رادیو فردا

دبیرخانه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روز جمعه، ۱۶ دی، اعلام کرد که در پی اعتراضات سراسری در کشور اعلام اسامی فیلم‌های بخش «سودای سیمرغ» این دوره از جشنواره به تعویق افتاده است.

این دبیرخانه دلیل تعویق پیش‌آمده را «تاخیر در روند تولید آثار سینمایی» به دلیل «شرایط کشور در ماه‌های گذشته» اعلام کرد و عنوان کرد که «برخی صاحبان آثار» از دبیر جشنواره درخواست زمان بیشتری برای تحویل نسخه نهایی فیلم خود کرده‌اند.

قرار بود اسامی فیلم‌های این بخش مسابقه از جشنواره امسال تا روز ۱۵ دی اعلام شود، اما دبیرخانه این جشنواره تاریخ جایگزین را اعلام نکرده است.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در حالی قرار است حدود یک ماه آینده برگزار شود که تاکنون بسیاری از سینماگران در داخل به‌صورت علنی و غیرعلنی اعلام کرده‌اند این دوره از جشنواره را تحریم خواهند کرد.

کانون فیلم‌سازان مستقل ایران نیز روز نهم دی با صدور بیانیه‌ای از جشنواره‌ها و سازمان‌های سینمایی جهان خواست که با تحریم جشنواره فیلم فجر امسال در کنار معترضان ایرانی بایستند و پیام «زن، زندگی، آزادی» را به گوش جهانیان برسانند.

این کانون در بیانیه‌ خود برگزاری این جشنواره را «بخشی جدایی‌ناپذیر از سیاست‌های فرهنگی سرکوبگرانه جمهوری اسلامی» دانسته و تاکید کرده بود که حکومت فعلی از همان آغاز، «دشمنی خود با آزادی بیان را از طریق سانسور فیلم‌ها، ممنوع‌الکار کردن، تبعید یا زندانی کردن سینماگران، همواره نشان داده است».

در واکنش به تحریم گسترده جشنواره امسال فیلم فجر، محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت ارشاد روز دهم دی با تاکید بر این‌ که جشنواره‌های حکومتی فجر «آبروی جمهوری اسلامی» است، به کار «دشوار» برگزارکنندگان این دوره اذعان کرده بود.

درخواست مقامات وزارت ارشاد از جمله وزیر برای «عادی‌سازی» فعالیت‌های هنری و سینمایی در حالی است که طی اعتراضات سراسری در حدود چهار ماه گذشته، شمار قابل توجهی از فعالان سینمایی به دلیل حمایت از مردم و انتقاد از سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌ها بازداشت، تهدید و ممنوع‌الکار شده‌اند.

دو تن از سینماگران شاخص ایران یعنی جعفر پناهی و محمد رسول‌اف نیز پیش از آغاز این اعتراضات روانه زندان شده بودند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.