اتحادیه اروپا و وزیران خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه اعدام کرمی و حسینی را محکوم کردند

شنبه, 17ام دی, 1401
اندازه قلم متن

اروپا و آمریکا به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو جوان ایرانی واکنش نشان دادند و آن را نشانه دیگری از سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات در ایران خواندند. وزیران خارجه بریتانیا، آلمان، فرانسه و هلند از افزایش فشارها بر تهران به دلیل «اقدامات وحشیانه و غیر‌انسانی رژیم» خبر دادند.

بامداد شنبه ۱۷ دی‌ ماه، احکام اعدام محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی به اجرا درآمد و این دو نفر در ارتباط با پرونده کشته شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان، به دار آویخته شدند.

علاوه بر شماری از نمایندگان پارلمان‌های اروپایی، وزیران امور خارجه کشورهای مختلف از جمله بریتانیا، نسبت به این اعدام‌ها واکنش نشان دادند.

جیمز کلورلی این اعدام‌ها را «نفرت‌انگیز» خواند و گفت که ایران باید فورا به خشونت علیه مردم خود پایان دهد. 

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان هم در توییتر خود نوشت: «محمدمهدی کرمی و محمدحسینی به دار آویخته شدند زیرا نمی‌خواستند تسلیم اقدامات وحشیانه و غیرانسانی رژیم ایران شوند.»

بربوک یادآور شد: «دو سرنوشت وحشتناک دیگر ما و اتحادیه اروپا را ترغیب به افزایش بیشتر فشار بر تهران می‌کند.»

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه هم در واکنش به اعدام کرمی و حسینی در توییتر خود نوشت: «این اعدام‌ها منزجر کننده است. فرانسه مخالفت خود را با مجازات اعدام در هر مکان و شرایطی اعلام می‌کند.»

ووپکه هوکسترا، وزیر امور خارجه هلند نیز در توییتی اعلام کرد که سفیر جمهوری اسلامی را احضار می‌کند و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست که اقدام مشابهی انجام دهند.

او با تاکید بر ضرورت واکنش شدیدتر اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی پس از اعدام دو معترض، نوشت: «چهارمین بسته تحریم‌های حقوق بشری علیه رژیم ایران برای بررسی در نشست آینده اتحادیه اروپا در حال آماده‌سازی است.»

علاوه بر این چهار دولت، اتحادیه اروپا نیز اعدام کرمی و حسینی را نشانه‌ای دیگر از سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات در ایران دانست و اعلام کرد که از اعدام آنان به شدت شوکه شده است.

اتحادیه اروپا از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست بدون تاخیر احکام اعدام صادر شده برای معترضان را لغو کنند.

این اتحادیه در بیانیه خود بر مواضع سابقش در مخالفت اصولی و قاطع با مجازات اعدام در هر زمان و شرایطی تاکید کرد.

هم‌زمان، روبرتا متسولا، رییس پارلمان اروپا، با اشاره به اعدام معترضان در ایران و عرضه پهپادهای ساخت ایران به روسیه، خواستار واکنش شدیدتر اروپا و جهان علیه جمهوری اسلامی شد و گفت: «جهان باید رژیم ایران را پاسخگو کند.»

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم گفت که از اعدام دو جوان ایرانی دیگر «به دست رژیم ایران پس از محاکمه‌های ساختگی آن‌ها»، وحشت‌زده شده است.

او گفت: «این اعدام‌ها باید متوقف شوند. ما و دیگر کشورها در سراسر جهان به پاسخگو کردن رهبری ایران ادامه خواهیم داد.»

اردلان شکرابی و علیرضا آخوندی، نمایندگان پارلمان سوئد، مسعود قره‌خانی، رییس پارلمان نروژ، کیت ولاهان، نماینده منطقه منزیس در پارلمان استرالیا، نوربرت روتگن و هانا نیومن، نمایندگان پارلمان آلمان، دریا صفایی، نماینده پارلمان بلژیک و کفیل سیاسی محمد حسینی، هلگه لیمبورگ، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی محمدمهدی کرمی و کلمانتین اوتان، نماینده پارلمان فرانسه و یکی دیگر از کفیلان سیاسی محمدمهدی کرمی، از جمله نمایندگان پارلمان‌های غربی هستند که اعتراض خود را به اجرای حکم اعدام کرمی و حسینی در پرونده کشته شدن روح‌الله عجمیان نشان دادند.

در همین حال تعدادی از دانشجویان و معترضان بازداشت شده در ایران در اعتراض به قطعی شدن حکم اعدام چند تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات از شامگاه پنج‌شنبه اعتصاب غذای خشک کرده‌اند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.