تجمع اعتراضی ایرانیان خارج از کشور در واکنش به جنایت‌های جمهوری اسلامی در ۴۳ سال گذشته

شنبه, 17ام دی, 1401
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

ایرانیان مقیم شماری از شهرهای خارجی، روز شنبه و در آستانه سومین سالگرد شلیک موشک‌های سپاه به هواپیمای اوکراینی و نیز در واکنش به جنایت‌های جمهوری اسلامی در ۴۳ سال گذشته، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

شنبه، هفدهم دی‌ ماه، ایرانیان مقیم شهرهای پاریس، لندن، برلین، هامبورگ، فرانکفورت، بن، برمن، اسلو، وین و …، تجمع کرده و یاد قربانیان جمهوری اسلامی همچون کشته‌شدگان پرواز اوکراینی و کشته‌شدگان خیزش انقلابی ۱۴۰۱ را گرامی داشتند.

فرانسه؛ پاریس

گروه‌هایی از مردم معترض در شهر پاریس با پیوستن به فراخوان‌های تجمع در آستانه سومین سالگرد شلیک به هواپیمای اوکراینی، تجمع کردند.

شماری از معترضان ایرانی همچنین بر سر مزار شاپور بختیار در پاریس حاضر شدند.

آلمان؛ برلین، هامبورگ، فرانکفورت، بن و برمن

در شهر برلین، شمار زیادی از معترضان در حمایت از خیزش انقلابی ایرانیان تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان در این شهر علیه جمهوری اسلامی شعار دادند و اعدام معترضان را به دست حکومت محکوم کردند.

پس از انتشار خبر اعدام محمد حسینی و محمدمهدی کرمی، دو تن از بازداشت‌شدگان خیزش انقلابی در بامداد شنبه، ایرانیان مقیم آلمان در اعتراض به اجرای این حکم مقابل ساختمان شهرداری شهر هامبورگ تجمع کردند.

در دیگر شهر آلمان یعنی برمن نیز شماری از ایرانیان در اعتراض به اجرای حکم اعدام این دو معترض، مقابل ساختمان پارلمان این شهر تجمع کردند.

در شهر بن هم شمار زیادی از معترضان در همراهی با کارزار دادخواهی تجمع و سپس تظاهرات کردند.

هم‌زمان، ایرانیان ساکن فرانکفورت مقابل مرکز اسلامی این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این مرکز متعلق به جمهوری اسلامی است و تجمع‌کنندگان خواستار تعطیلی آن شدند.

انگلیس؛ لندن

ایرانیان مقیم لندن نیز بر مزار دو جان‌باخته هواپیمای اوکراینی به مناسبت سومین سالگرد سرنگونی این پرواز تجمع کردند.

معترضان در آرامستان چیزیک گرد هم آمدند و علاوه بر کشته‌شدگان این پرواز، یاد محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را که صبح امروز اعدام شدند، گرامی داشتند.

نروژ؛ اسلو

در شهر اسلو نروژ نیز مراسم سومین سالگرد سرنگونی پرواز پی‌اس۷۵۲ برگزار شد.

در این گردهمایی که در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه برگزار شده بود، بیانیه انجمن خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی خوانده شد.

این بیانیه بر ارسال پرونده این پرواز به دیوان بین‌المللی لاهه پس از سه سال و آغاز روند رسیدگی جهانی به آن تاکید کرد.

اتریش؛ وین

شماری از ایرانیان مقیم اتریش که در سه ماه گذشته در وین تحصن کرده‌اند نیز با ادامه این تحصن ۱۰۴ روزه، صدور و اجرای حکم اعدام را برای معترضان در خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی محکوم کردند.

حامد اسماعیلیون، دبیر و سخنگوی انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی به تازگی اعلام کرده بود طبق نامه‌‌ای که وزیر امور خارجه‌ کانادا برای خانواده‌های جان‌باختگان فرستاده، روند قضایی ارجاع پرونده‌ سرنگونی هواپیمای اوکراینی به دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه آغاز شده است.

گروه بین‌المللی هماهنگی و واکنش برای قربانیان پرواز شماره ۷۵۲ اوکراین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اقدام ملموسی انجام داده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم تلاش‌هایمان برای پاسخ‌گو کردن ایران درباره ساقط کردن غیرقانونی پرواز پی‌اس۷۵۲ اوکراین می‌تواند به فاز حل و فصل اختلافات منجر شود.»

این گروه که متشکل از وزرای کشورهای کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیاست، اعلام کرد درخواست داده تا پرونده جمهوری اسلامی در مورد ساقط کردن عمدی و غیرقانونی پرواز اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران، به استناد ماده ۱۴ کنوانسیون جلوگیری از اعمال غیرقانونی علیه امنیت هواپیمایی کشوری، به داوری الزام‌آور ارجاع شود.

در روزهای گذشته و در آستانه سومین سالگرد شلیک عمدی موشک‌های سپاه به پرواز پی‌اس‌۷۵۲، انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان این هواپیمای مسافربری خواستار پیوستن مردم در سراسر دنیا به تجمعاتی شدند که به این مناسبت برگزار می‌شود.

این انجمن در توییتر نوشت: «عدالت پیروز می‌شود. در سومین سالگرد جنایت سرنگون کردن پرواز پی‌اس‌۷۵۲ و در همراهی با انقلاب ایران، روز هشتم ژانویه (۱۸ دی‌ ماه) به تجمعات در سراسر دنیا بپیوندید.»

هم‌زمان با این هماهنگی‌ها برای تجمع در سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی، حمایت‌های بین‌المللی از معترضان ایران نیز ادامه دارد و چهره‌های مشهور و شخصیت‌های سیاسی جهان بر حمایت از خیزش انقلابی مردم ایران تاکید دارند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.