نقل مکان تیم فنی استارت‌آپ‌های ایرانی به خارج «برای دسترسی به اینترنت»

شنبه, 17ام دی, 1401
اندازه قلم متن

یک مقام مسئول در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران از استقرار تیم فنی تعدادی از کسب و کار‌های ایرانی در هتل‌های کشور‌های همسایه تنها برای دسترسی یافتن به اینترنت و ابزار‌های مورد نیازشان خبر داد.

محمدرضا قلعه‌نوی، رئیس رسته خدمات فناوری اطلاعات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، روز ۱۶ دی به وب‌سایت خبری انتخاب گفت: «مشکلات دیگر به نقطه‌ای رسیده است که سیل مهاجرت‌ها دارد از حالت شخصی تبدیل به مهاجرت استارتاپ‌ها و کسب و کارها می‌شود. بسیاری به کشورهای همسایه مهاجرت کرده و تیم‌هایشان را آنجا مستقر کرده‌اند و فعالیت‌ها در خارج از مرزهای کشور در حال انجام است.»

در نزدیک به چهار ماه گذشته در پی آغاز اعتراضات سراسری، قطعی و فیلترینگ گسترده عملا بسیاری از کسب و کارها در ایران را که به اینترنت نیاز دارند فلج کرده است. این عامل سبب شده است بسیاری از این کسب و کارها به فکر مهاجرت از ایران برای دسترسی به اینترنت بیفتند.

پیشتر در همین زمینه آمارهای جدید در سالنامه مهاجرت ایران در سال ۱۴۰۱ منتشر شده بود که نشان می‌داد رکورد مهاجرت از ایران بار دیگر شکسته شده و مهاجرت کسب‌ و کارها و استارت‌آپ‌ها از کشور شتاب گرفته است.

به گفته آقای قلعه‌نوی، تعدادی از کسب و کارهای اینترنتی «تیم‌های فنی خود را حتی در هتل‌های کشورهای همسایه مستقر کرده‌اند، تنها به دلیل دسترسی به اینترنت آزاد و ابزارهای مورد نیازشان.»

او ادامه داد: «این به معنای آن است که هزینه اقامت تیم‌های فنی و توسعه همراه با دسترسی‌های آزاد و بدون محدودیت نسبت به مجموع هزینه‌های داخلی مقرون به صرفه‌تر است.»

در رسانه‌های ایران از ترکیه و امارات به عنوان کشورهایی نام برده شده که کسب و کارهای ایرانی فعلا بخشی از نیروی خود را برای دسترسی به اینترنت به آنجا منتقل کرده‌اند.

همزمان روزنامه اعتماد روز شنبه گزارشی از آمارهای جدید منتشر شده در سایت جاب‌ویژن داد که نشان می‌دهد به دلیل فیلترینگ گسترده و محدودیت‌های شبکه‌‌های اجتماعی در چهار ماه گذشته از هر پنج نفر یک نفر کار خود در فضای مجازی را از دست داده است.

این بیکاری اجباری را باید در کنار هشدار کارشناسان گذاشت که معتقدند ادامه شرایط موجود در ایران و محدودیت‌های شدید بر اینترنت باز هم سبب افزایش مهاجرت از ایران خواهد شد.

محمد عبداللهی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره آسیب‌های اختلال در اینترنت به ایسنا گفته است: «عنوان می‌شود که یک روز تعطیلی و قطع اینترنت، فلان قدر دلار برای اقتصاد ضرر داشته است؛ ولی من می‌گویم این مقدار را ضربدر ده کنید، قطع اینترنت این مقدار ضرر برای ما دانشگاهیان دارد.»

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.