ادامه موج محکومیت جهانی اعدام دو معترض و تقاضا برای تشدید فشارها علیه رژیم ایران

یکشنبه, 18ام دی, 1401
اندازه قلم متن

محکومیت گسترده جهانی اقدام جمهوری اسلامی در اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو معترض جوان، ادامه دارد و مقامات کشورهای مختلف جهان خواستار افزایش فشارها بر جمهوری اسلامی و پاسخگو کردن رژیم ایران در ارتباط با نقض شدید حقوق بشر شدند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دادگاه فرمایشی و اعدام دو معترض جوان ایرانی را به شدت محکوم کرد و گفت: «این اعدام‌ها جزو اصلی تلاش رژیم برای سرکوب اعتراضات است. ما به همکاری با شرکای خود برای پیگیری پاسخگو کردن این رژیم در قبال سرکوب وحشیانه‌اش ادامه می‌دهیم.»

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز گفت: «از اعدام دو جوان ایرانی دیگر توسط رژیم ایران پس از محاکمه‌های ساختگی آنها وحشت‌زده شدم. این اعدام‌ها باید متوقف شوند. ما و دیگر کشورها در سراسر جهان به پاسخگو کردن رهبری ایران ادامه خواهیم داد.»

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، نیز گفت از اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی «شوکه، وحشت‌زده و خشمگین» شده است. او با اشاره به «محاکمه‌های خودسرانه و ساختگی» این دو معترض افزود: «آنها برای اعتراض شکنجه شدند. این اعدام‌ها باید به شدیدترین وجه ممکن محکوم شود.»

از سوی دیگر، ناتالی گوله، سناتور فرانسوی، به ایران اینترنشنال گفت: بیش از ۴۰ سناتور فرانسه حامی طرحی شدند که به دلیل نقض حقوق بشر از سوی رژیم ایران، اتحادیه اروپا را به لغو مذاکرات احیای برجام، تروریست شناختن سپاه، بستن بانک‌های ایران در اتحادیه اروپا و بستن حریم هوایی به ایران ملزم می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه نیز اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را با «شدیدترین لحن» محکوم کرد و نوشت: «این اعدام‌های هولناک در صدر نقض‌های جدی حقوق بشری و آزادی‌های اساسی توسط رژیم ایران قرار دارد. از مقام‌های ایرانی می‌خواهیم که به اعدام پایان و به خواسته‌های مشروع مردم خود گوش دهند.»

اداره فدرال وزارت خارجه سوییس نیز اعدام دو جوان معترض در ایران را محکوم کرده و بر مخالفت خود با مجازات اعدام در همه جا و تحت هر شرایطی تاکید کرد.

هارولد تروخ، نماینده پارلمان اتریش و کفیل سیاسی محمد حسینی، در واکنش به اعدام او خواستار «قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا»،«فراخواندن سفرای اتحادیه اروپا از تهران»، «بستن حساب‌های اعضای جمهوری اسلامی» و «تعطیلی مراکز اسلامی به عنوان بازوان سپاه» شد. 

طارق احمد، معاون وزیر خارجه بریتانیا، نیز ضمن محکوم کردن اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی گفت: آنها به طور مشروع علیه ظلم اعتراض کردند.

کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: «اقدام وحشیانه و غیرقانونی رژیم ایران در اعدام دو جوان بی‌گناه، باید برای هر کسی که فکر کند این رژیم قابل اصلاح است، حجت را تمام کرده باشد. رژیم ایران مردم کشور خود و جهان را ترور می‌کند و باید زیر فشار دیپلماتیک و اقتصادی باشد.»

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، در واکنش به اعدام دو جوان معترض در ایران گفت: «به دلیل اعدام‌های ابلهانه رژیم ایران، دو زندگی دیگر هم از دست رفتند. این رژیم باید به چنین احکام وحشیانه و غیرانسانی پایان دهد. ما در کنار مردم ایران که دارای حقوق انسانی هستند، می‌ایستیم.»

وزارت خارجه استرالیا در بیانیه‌ای که به ایران اینترنشنال ارسال کرده، اعدام دو جوان معترض در ایران را محکوم کرد و از جمهورى اسلامى خواست فوراً همه اعدام‌ها را متوقف کند.

وزارت خارجه استرالیا با تاکید بر مخالفت خود با مجازات اعدام در هر شرایطی، خاطرنشان کرد با شرکای بین‌المللی خود به تلاش‌ها برای پاسخگو کردن جمهورى اسلامى ادامه خواهد داد.

کلر چندلر، نماینده سناى استرالیا، نیز در واکنش به اعدام محمدمهدى کرمى و محمد حسینى گفت: «اعدام‌های دیروز جمهوری اسلامی ثابت می‌کند که سخنان و بیانیه‌ها، مانع از قصاص خشونت‌آمیز و مرگبار رژیم علیه منتقدان نمی‌شود.»

سناتور کلر چندلر گفت: «همچنان ابزارها و تحریم‌های زیادی وجود دارد که استرالیا هنوز در پاسخ به جنایات رژیم از آنها استفاده نکرده و من از دولت می خواهم که آنها را مورد استفاده قرار دهد.»

گلریز قهرمان، نماینده ایرانى تبار پارلمان نیوزیلند، نیز در توییتی نوشت: «دو جوان معترض اعدام شده در ایران، برای آزادی و برابری تلاش می‌کردند. اعدام آنها جنایت علیه بشریت است.»

این نماینده پارلمان نیوزیلند گفت: «رژیم جمهورى اسلامى محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را به عنوان بخشی از خشونت سیستماتیک و گسترده علیه غیرنظامیان، به قتل رسانده است.»

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.