ریچارد هاس: برای نخستین بار آینده جمهوری اسلامی در تردید جدی است

دوشنبه, 19ام دی, 1401
اندازه قلم متن

اعتراضات در ایران با پس‌زمینه وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی و بروز شکاف در حاکمیت بر سر نحوه برخورد با این جنبش ادامه دارد-ویکی‌پدیا

توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ باتوجه به کمک نظامی جمهوری اسلامی به روسیه و تمایل نداشتن آمریکا به بهبود اقتصاد جمهوری اسلامی در شرایط فعلی، احیا نخواهد شد

ریچاد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا و مدیر اسبق سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا در مقاله‌ای با عنوان «در سال ۲۰۲۳ چه اتفاق‌هایی در جهان می‌افتد؟» پیش‌بینی کرد که برای نخستین بار از انقلاب ۵۷، آینده جمهوری اسلامی به‌طور جدی در تردید قرار دارد.

او در این مقاله که در پراجکت سیندیکیت منتشر شده است، پیش‌بینی می‌کند که ایران در سال ۲۰۲۳ یکی از موضوعات عمده جهان خواهد بود. اعتراضات در ایران با پس‌زمینه وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی و بروز شکاف در حاکمیت بر سر نحوه برخورد با این جنبش ادامه دارد.

هاس بر این باور است که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ باتوجه به کمک نظامی جمهوری اسلامی به روسیه و تمایل نداشتن آمریکا به بهبود اقتصاد جمهوری اسلامی در شرایط فعلی، احیا نخواهد شد.

براساس این مقاله، جمهوری اسلامی در سال جاری میلادی هم به پیشرفت هسته‌ای ادامه خواهد داد تا یا به بمب دست یابد و یا اسرائیل را برای حمله تحریک کند. در چنین شرایطی است که به گفته هاس، جمهوری اسلامی می‌تواند باتوجه به حمله خارجی، موضوع اتحاد ملی را تبلیغ کند.

هاس می‌گوید که احتمال دیگر می‌تواند در گرفتن یک جنگ داخلی باشد.

هاس به ۹ بحران دیگر هم اشاره کرده است که در سال ۲۰۲۳ در کانون توجه خواهد بود.

جنگ اوکراین که به گفته هاس هیچ برنده‌ای نخواهد داشت و دیپلمات‌ها هم نخواهند توانست به پیروزی دیپلماتیک دست یابند.

تنش‌ها بین چین و تایوان موضوع دیگری است که هاس معتقد است در سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت.

هاس می‌گوید که چین به عنوان یک قدرت ژئوپولتیک ظهور خواهد کرد و کره شمالی هم هفتمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام خواهد داد.

به باور هاس، حمله روسیه به اوکراین روابط کشورهای دو سوی آتلانتیک را تقویت کرده است.

او می‌گوید که اقتصاد جهانی هم با سرعت آرام‌تری نسبت به پیش‌بینی‌های تحلیلگران رشد خواهد کرد.

این تحلیلگر مشهور تاکید دارد که کنفرانس‌های اقلیمی سازمان ملل هم همچنان نتایج ناامید‌کننده‌ای خواهد داشت و روابط اسرائیل و فلسطینی‌ها پرتنش‌تر خواهد شد.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.