روزانه معادل ۵۰ میلیون عدد نان لواش در ایران «گم‌ می‌شود»

دوشنبه, 19ام دی, 1401
اندازه قلم متن

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران از «ناپدید شدن» روزانه حجم زیادی آرد در کشور، معادل ۵۰ میلیون عدد نان لواش، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد جلال، روز یک‌شنبه، ۱۸ دی گفت: «با معادل‌سازی حجم آرد توزیع‌شده طی یک روز در نانوایی‌ها و مقدار نان تولید‌شده، مشخص شده که حدود ۵ هزار تن آرد در این بین گم شده است.»

آقای جلال در ادامه افزود که «با محاسبه ۱۰۰ گرم آرد برای تولید یک قرص نان لواش» می‌توان گفت «حدود ۵۰ میلیون نان لواش در یک روز ناپدید می‌شود.»

این مشاور وزیر از جمله دلایل این پدیده را صرف نان به‌عنوان خوراک دام و طیور»، «مصرف واحدهای صنفی و صنعتی در حوزه گندم»، هم‌چنین «قاچاق» عنوان کرد.

پیشتر برخی رسانه‌ها در ماه اردیبهشت و هم زمان با افزایش قیمت ناگهانی نان از قاچاق سه میلیون تن آرد از کشور خبر داده بودند. گرچه برخی مقامات از جمله فرمانده مرزبانی انتظامی و رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی آردسازان این موضوع را رد کرده بودند، با این حال موضوع «گم‌ شدن آرد» به ویژه به دلیل قاچاق گهگاه خبرساز می‌شود.

وزارت اقتصاد پیشتر سرانه مصرف نان کشور را حدود ۳۲۰ گرم نان اعلام کرده بود با این حال بر اساس برخی گزارش‌ها این سرانه به‌ویژه در ماه‌های گذشته به دلیل افزایش بهای مواد غذایی و عدم توانایی بسیاری از خانوارهای ایرانی برای تامین برخی اقلام خوراکی مانند گوشت و برنج افزایش یافته است.

این در حالی است که در همین مدت گزارش‌های متعددی از کمبود نان در برخی استان‌ها و حتی جیره‌بندی آن منتشر شده است. از جمله در هفته‌های گذشته دست کم دو نماینده مجلس شورای اسلامی درباره کمبود نان در سیستان و بلوچستان هشدار دادند.

از: رادیو فردا

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.