غزاله شارمهد بعد از آخرین جلسه دادگاه: جان پدرم در خطر است

چهارشنبه, 21ام دی, 1401
اندازه قلم متن

سومین جلسه محاکمه جمشید شارمهد مخالف سیاسی ربوده شده ایرانی

بی بی سی فارسی

غزاله شارمهد، دختر جمشید شارمهد، شهروند ربوده شده ایرانی – آلمانی که در ایران زندانیست پس از برگزاری هشتمین و آخرین جلسه دادگاه پدرش در توییتی گفت که جان او در خطر است.

غزاله شارمهد پیشتر در توئیتر نوشت پدرش در یک دادگاه «نمایشی» به «افساد فی‌الارض» متهم شده که می تواند حکم اعدام را برای او به همراه داشته باشد.

او که یک طومار اینترنتی برای اعتراض به این حکم معرفی کرده است، می‌گوید که پدرش از زمان دستگیری ۸۸۹ روز را در حبس انفرادی گذرانده است.

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل ربودن آقای شارمهد را «ناپدیدسازی اجباری» خوانده و خواستار آزادی او شده است.

کارگروه بازداشت‌های خودسرانه شورای حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی در ماه اوت ۲۰۲۲ درباره آقای شارمهد نوشت که محرومیت او از آزادی ناقض اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

این کارگروه خواستار آزادی «بی قید و شرط» آقای شارمهد شد.

آقای شارمهد، رئیس رادیو «تندر»، در تابستان سال ۱۳۹۹ در جریان سفری به امارات متحده عربی در دوبی توسط ماموران حکومت ایران ربوده و به این کشور منتقل شد. دخترش می گوید او در مسیر پرواز از فرانکفورت به بمبئی بود که ربوده شد.

اما وزارت اطلاعات ایران همان زمان در اطلاعیه‌ای گفت: «هرگونه گمانه‌زنی مطرح‌شده در رسانه‌ها درباره نحوه دستگیری جمشید شارمهد، رئیس انجمن پادشاهی ایران تکذیب می‌شود.»

“تندر” نام رسانه گروه “انجمن پادشاهی ایران” در لس‌آنجلس است که حکومت ایران از آن به عنوان یک “گروه تروریستی” یاد می‌کند.

آقای شارمهد پس از فرود فولادوند دومین رهبر «گروه انجمن پادشاهی» بود که وزارت اطلاعات ایران او را در خارج از مرزهایش ربود و به داخل کشور برد.

این گروه هدف خود را «براندازی جمهوری اسلامی» عنوان کرده است.

پس از ربودن آقای شارمهد، وزارت اطلاعات ایران تا کنون در چندین نوبت، ویدیوهایی تحت عنوان “اعترافات” از او پخش کرده است. نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر می‌گویند این گونه اعترافات زیر شکنجه اخذ می‌شود و ناقض حقوق متهم است.

انفجار سال ۱۳۸۷ حسینیه شیراز که ۱۴ نفر در آن کشته شدند، از جمله اتهام‌های اصلی آقای شارمهد عنوان شده است. پیشتر افراد بسیاری در رابطه با این انفجار محاکمه اعدام و زندانی شدند، از جمله آرش رحمانی پور و محمدرضا علی زمانی که متهم به همکاری با گروه تندر وابسته به انجمن پادشاهی بودند.

غزاله شارمهد در ویدئویی که سه شنبه منتشر کرد می‌گوید: «پدرم به عنوان مهندس نرم افزار وبسایتی برای مردم ایران درست کرد تا صدایشان را به گوش جهانیان برسانند. وقتی رژیم نتوانست این وبسایت را از کار بیاندازد، شروع به هدف گرفتن پدرم کرد.»

او می گوید که اتهامات علیه پدرش درباره «حملات تروریستی همه دروغ است.»

او می گوید که دولت ایران در سال ۲۰۰۹ شخصی را برای ترور جمشید شارمهد استخدام کرد که آن طرح از سوی مقام های آمریکایی خنثی شد.

خانم شارمهد در بیانیه ویدئویی خود می گوید: «دولت های آمریکا و آلمان چه می کنند؟ آیا می خواهند تماشاگر قتل یک شهروند خود توسط یک رژیم تروریستی باشند.»

ریاست جلسات قبلی محاکمه جمشید شارمهد را قاضی صلواتی برعهده داشته که احکام سنگینی برای زندانیان سیاسی صادر کرده است.

آقای شارمهد متولد ۱۳۳۴ است. او در ناحیه گلندورا در لس‌آنجلس زندگی می‌کرد و پیش از آن نیز در آلمان ساکن بود.

نهادها و فعالان ناظر بر وضعیت حقوق بشر هشدار داده‌اند که آقای شارمهد در خطر اعدام است.

حکومت ایران در چند سال گذشته شماری از مخالفان سیاسی و فعالان رسانه‌ای را در خارج از کشور ربود و به ایران منتقل کرد. روح‌الله زم از جمله این افراد بود که اعدام شد.

چند ماه پس از ربایش جمشید شارمهد، فرج‌الله چعب ملقب به حبیب اسیود رهبر سابق “جنبش نضال” نیز از ترکیه ربوده و به ایران منتقل شد. فعالان حقوق بشر هشدار داده‌اند این فعال عرب ایرانی نیز در خطر اعدام قرار دارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.