چهار ماه اعتراضات سراسری؛ خامنه‌ای به مداحان: نگویید «قضایا» تمام شد

پنجشنبه, 22ام دی, 1401
اندازه قلم متن

محمود کریمی، یکی از مداحان مشهور حکومتی در آغوش علی خامنه‌ای

محمود کریمی، یکی از مداحان مشهور حکومتی در آغوش علی خامنه‌ای

علی خامنه‌ای با هشدار این که منتسبان به جمهوری اسلامی فکر نکنند «قضایا تمام شد»، اعلام کرد که در دل خودش «به عنوان یک ناظر» «مهندسی خوب» اعتراضات سراسری ایران را ستوده و به آن «آفرین» گفته است، چرا که «همه چیز را در جای خود و به اندازه فراهم» شده بود.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه ۲۲ دی در دیدار با گروهی از مداحان اعتراضات سراسری ایران را «نقشه دشمن» خواند و با بیان این که «نقشه جامعی بود»، گفت: «اما محاسبه‌اش غلط بود.»

در حالی که ۱۱۹ روز از آغاز اعتراضات سراسری ایران می‌گذرد و همچنان در جریان است، رهبر جمهوری اسلامی خطاب به نیروهای حکومتی تأکید کرد: «غفلت نکنیم، غافل نشویم بگوییم خب تمام شد قضایا. از میدان عقب نرویم. در میدان باشیم.»

این اظهارات خامنه‌ای پس از آن بیان می‌شود که مقامات امنیتی و سپاهی در ماه‌های گذشته تلاش کرده‌اند با عباراتی چون «اغتشاشات اخیر» اعتراضات را تمام شده نشان دهند.

خامنه‌ای تأکید کرد: «من به عنوان یک ناظر، در دل خود به مهندسی خوب دشمن آفرین گفتم، چرا که همه چیز را در جای خود و به اندازه فراهم کرده بود، اما با وجود این نقشه که در کشورهایی نیز اثرگذار است، موفق نشدند زیرا محاسبه آنها غلط بود.»

رهبر جمهوری اسلامی مدعی شد که «درباره اسلام، نظام، و انقلاب بین مردم وحدت نظر است.»

او ادعا کرد «نقشه دشمن» با «نفوذ، تیم‌های جاسوسی از همه طرف، غوغای ایران‌هراسی در دنیا، همراه کردن بعضی عناصر داخلی با خودشان» زمینه‌سازی شده بود، و گفت که کشورهای خارجی «خیال می‌کردند ملت ایران به خاطر مشکلات اقتصادی با نقشه براندازی و تجزیه‌طلبی همراهی خواهد کرد، اما این محاسبه غلط بود.»

ادعای رهبر جمهوری اسلامی در حالی است که اعتراضات سراسری ایران که از چهار ماه پیش آغاز شده، با شعارهای ملی‌گرایانه از جمله «جانم فدای ایران» در همه استان‌های کشور در جریان است.

خامنه‌ای همچنین مداحی را «میراث شیعه» خواند و با اشاره به نقش مداحان در «ترغیب جوانان به حضور در جبهه‌ها» در جنگ ایران و عراق و همچنین نقش آنها در سرکوب اعتراضات مردمی سال ۸۸، به آنها گفت «بدانید به عنوان مداح در کجا ایستاده‌اید» و «در خدمت انقلاب» برای «گسترش فضای مبارزه» از جمله «با طاغوت، نقش‌آفرینی کنید.»

«طاغوت» اصطلاحی است که مقامات جمهوری اسلامی برای دوره زمام‌داری پهلوی از آن استفاده می‌کنند و رهبر جمهوری اسلامی پیش از این نیز درباره بازگشت پادشاهی به ایران هشدار داده و گفته بود بازگشت سلطنت به ایران غیرممکن نیست.

آغاز این دور از اعتراضات سراسری ایران در پی کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد نیروی انتظامی تهران شکل گرفته است و سندی مبنی بر نقش داشتن کشورهای خارجی در این اعتراضات چهار ماهه ارائه نشده است.

در سخنان رهبر جمهوری اسلامی به کشته شدن ۵۲۰ تن از جمله ۷۰ کودک و همچنین بازداشت نزدیک به ۲۰ هزار نفر در جریان سرکوب اعتراضات سراسری اشاره‌ای نشد.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.