در پی انتقاد خامنه‌ای، کتاب‌های آموزشگاه‌های زبان خارجی کنار گذاشته می‌شود

یکشنبه, 25ام دی, 1401
اندازه قلم متن

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی از برنامه این نهاد دولتی برای کنارگذاشتن و تغییر محتوای کتاب‌های آموزشگاه‌های زبان خارجی «به‌دلیل انتقاد رهبر جمهوری اسلامی از محتوای کتاب‌های درسی» خبر داده است.

احمد محمودزاده روز یکشنبه ۲۵ دی به خبرگزاری ایلنا گفت: «فراخوانی برای تولید محتوای کتاب‌های زبان آموزشگاه‌ها خواهیم داشت که در سطح کشور اجرا می‌شود و همسو با فرمایش رهبر انقلاب خواهد بود که از محتوای کتاب‌های درسی انتقاد کردند.»

آقای محمودزاده همچنین از برنامه این سازمان برای تدوین «یک الگو» برای مؤلفانی خبر داد که برای آموزشگاه‌های زبان کتاب تالیف می‌کنند و تأکید کرد: «کتاب‌های زبانی که با آداب و رسوم و فرهنگ ما سنخیت ندارند، کنار گذاشته می‌شوند.»

تغییر محتوای کتاب‌های درسی و همسوکردن آن‌ها با سیاست‌های تبلیغاتی حکومت، به‌دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در چند سال اخیر به اجرا درآمده، اما نخستین بار است که پای این تغییرات به کتاب‌های زبان آموزشگاه‌های خصوصی زبان کشیده می‌شود.

با این حال علی خامنه‌ای نسبت به کلیت آموزش زبان انگلیسی هم موضع دارد، آنچنان‌که سال ۹۵ ضمن انتقاد از ترویج زبان انگلیسی در نهاد‌های آموزشی ایران گفته بود «اکنون کار به جایی رسیده که آموزش زبان انگلیسی به مهد کودک‌ها کشیده شده است».

پس از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، آموزش و پرورش تدریس زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی را ممنوع اعلام کرد.

درپی این روند، زبان انگلیسی در برنامه درسی رسمی ایران برای ۶ سال دوره ابتدایی وجود ندارد. اما مدارس گوناگون غیر دولتی، نیمه‌دولتی و یا بخش کوچکی از مدارس دولتی انگلیسی را بصورت فوق برنامه به دانش آموزان درس می دهند و این کلاس‌ها اجباری نیستند.

در سال‌های اخیر، برخی مقامات نظام نیز پیشنهاد داده‌اند به‌جای زبان انگلیسی، آموزش زبان‌های روسی و چینی و آلمانی در ایران حمایت و فراگیر شود.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.