انتقاد مولوی عبدالحمید و نماینده زابل از قطع گاز؛ «مردم هیزم و فضله حیوانات می‌سوزانند»

سه شنبه, 27ام دی, 1401
اندازه قلم متن

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان و محمد سرگزی، نماینده زابل در مجلس، از قطع گاز، کمبود نفت سفید و سیلندر گاز در منطقه با وجود سرمای هوا انتقاد کردند. به گفته سرگزی، شرایط به قدری دشوار شده که مردم مجبورند برای گرم کردن خود «هیزم و فضولات حیوانی» بسوزانند.

مولوی عبدالحمید روز سه‌شنبه در توییتی با اشاره به قطع گاز برخی شهرها نوشت: «نتیجه بی‌توجهی به نخبگان جامعه و گزینش مدیران ناکارآمد آن است که مردم کشوری که روی سفره نفت و گاز نشسته‌اند، برای گرم‌ کردن منازل خود با سختی و مشکل مواجه‌ هستند.»

سرگزی هم امروز (۲۷ دی) در گفت‌وگو با ایسنا از کمبود نفت سفید و سیلندر گاز در منطقه انتقاد کرد و گفت: «مردم مجبورند در روستاها برای گرم کردن خود از هیزم و فضولات حیوانی استفاده کنند و متاسفانه مسوولان توجهی به مردم منطقه در این شرایط سخت ندارند.»

به گفته این نماینده مجلس، سرمای بی‌سابقه استان سیستان و بلوچستان و شهر زابل در ۶۰ سال گذشته موجب شده دمای هوا به منفی ۲۰ درجه کاهش پیدا کند و همزمان طوفانی ۱۰۰ کیلومتری نیز در زابل اتفاق افتاده که شعاع دید را به کمتر از پنج متر رسانده است.

سرگزی با تاکید بر این که استان سیستان و بلوچستان از گاز طبیعی بی‌بهره است که مردم بتوانند خودشان را با آن گرم کنند، گفت: «در این شرایط با کمبود شدید نفت سفید و سیلندر گاز مواجهیم.»

او شرایط مردم منطقه را «خیلی سخت» توصیف کرد و گفت: «بچه‌های کوچک در این سرما باید برای گرم کردن خود از سه پتو استفاده کنند؛ این بچه‌ها چه گناهی کردند که هیچ توجهی از ناحیه دولت به آنها نمی‌شود؟»

قطع گاز خانگی در برخی شهرها و قطع برق و کمبود بنزین در جایگاه‌های سوخت در شرایطی که برف و سرما کشور را در برگرفته، موجب افزایش اعتراض‌‌های مردمی نسبت به ناکارآمدی مقام‌های جمهوری اسلامی در برابر حل مشکل کمبود گاز شده است.

روز گذشته (دوشنبه) مردم تربت جام در خراسان رضوی در پی قطع گاز مقابل فرمانداری این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.

برخی شهروندان در مصاحبه با رسانه‌های محلی گفتند که هم‌زمان با قطع گاز، قیمت وسایل گرمایشی دیگر مانند بخاری نفتی به شدت افزایش یافته است.

یکی از ساکنان این منطقه گفت که ادعاهای دولت درباره محدود بودن قطع گاز دروغ است و مقام‌های محلی به جای حل مشکل، در شهر مانور می‌دهند.

شهروندی دیگر هم گفت به دلیل وضعیت بحرانی مجبور است با سشوار بچه‌هایش را در خانه گرم کند.

در روزهای گذشته ویدیوهایی نیز از صف طولانی در سبزوار برای پر کردن کپسول گاز مایع و پیک‌نیک منتشر شد.

در تهران و برخی دیگر از کلانشهرها نیز جمهوری اسلامی برای حل بحران گاز به کاهش مصرف گاز از طریق تعطیل اعلام کردن مدارس و اداره‌ها روی آورده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی اما ناکارآمدی خود را در زمینه مدیریت کشور بر عهده نمی‌گیرند و تلاش می‌کنند بحران انرژی به وجود آمده را به «سرمای بی‌سابقه» و ادعای افزایش مصرف از سوی مردم ربط دهند.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.