در پی احتمال قرار گرفتن سپاه در لیست تروریستی اتحادیه اروپا، قیمت دلار و سکه افزایش یافت

سه شنبه, 27ام دی, 1401
اندازه قلم متن

در پی افزایش احتمال قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا، قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد تهران بیش از ۸۰۰ تومان افزایش یافت.

بر اساس گزارش‌ وب‌سایت‌هایی که قیمت لحظه‌ای ارز و طلا را در ایران منتشر می‌کنند، قیمت هر دلار آمریکا روز سه‌شنبه به مرز ۴۲ هزار تومان نزدیک شد.

سکه طلا هم در کمتر از یک روز، نزدیک به یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته و بهای هر سکه امامی به ۲۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید.

در روزهای گذشته، رییس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «در حال حاضر بازار طلا با رکود شدیدی مواجه شده و رونقی ندارد.»

او در ادامه گفته بود: «تنها کسانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند برای خرید طلای مستعمل به بازار مراجعه می‌کنند.»

جمهوری اسلامی در روزهای اخیر تلاش کرده است بازار ارز را با سرکوب گسترده فعالان این عرصه مهار کند.

صادق جعفری چگنی، دادستان اهواز، گفت که شش نفر از فروشندگان ارز به اتهام «اخلال در بازار» بازداشت شدند.

قبل از آن، هدایت بهرامی، رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران، از دستگیری ۱۵۳ نفر از فروشندگان ارز در یک ماه گذشته به اتهام «دلالی و اخلال در بازار» خبر داد.

پیشتر و پس از سخنان نمایندگان مجلس درباره نرخ ۲۶ هزار تومانی دلار در بودجه ۱۴۰۲، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، گفت که «دولت نرخ محاسباتی ارز برای محاسبات ارزش گمرکی کالاها» را ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته است.

همچنین رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق اعلام کرد در لایحه بودجه ۱۴۰۲، فروش یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت با نرخ هر بشکه ۸۵ دلار پیش‌بینی شده است.

تلاطم در بازار ارز و سکه ایران در حالی است که احتمال قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا افزایش یافته است.

سپاه پاسداران علاوه بر قدرت نظامی، بر سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت جمهوری اسلامی نیز مداخله دارد و خودش هم به فعالیت‌های اقتصادی مافیایی و بسیار گسترده‌ای مشغول است.

از: ایران اینترنشنال

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.