چه اتفاقی می‌افتد اگر شورای اروپا سپاه را گروهی تروریستی بنامد؟

سه شنبه, 27ام دی, 1401
اندازه قلم متن

به گفتۀ مجید گلپور، اگر شورای اروپا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار بدهد، بلافاصله با تغییر پارادایم اروپا در تمام زمینه‌ها در قبال جمهوری اسلامی روبرو خواهیم شد و در صورتی که این تدبیر با خیزش اعتراضی جاری در ایران درآمیزد زمینه برای سقوط جمهوری اسلامی ایران مهیا می‌شود. زیرا، ساقط کردن یک رژیم علاوه بر فشار خارجی به فشار داخلی نیز نیاز دارد.   

به ابتکار علیرضا آخوندی، نمایندۀ حزب میانۀ پارلمان سوئد، صد و هفده نمایندۀ پارلمان اتحادیۀ اروپا دوشنبه شانزدهم ژانویه خواستار قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی شدند و تقاضای خود را نیز رسماً به پارلمان اروپا تسلیم کردند. چنین درخواستی در صورت متحقق شدن پی‌آمدهای سنگینی برای جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت.

همزمان با اقدام نمایندگان اروپایی هزاران ایرانی تبعیدی با اجتماع در مقابل پارلمان اروپا در استراسبورگ و پنجاه شهر دیگر اروپایی از اتحادیۀ اروپا خواستند که سپاه پاسداران را رسماً گروهی تروریستی اعلام کند.

امروز سه شنبه هفدهم ژانویه نمایندگان پارلمان اروپا در اینباره با جوزپ بورل، نمایندۀ سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، گفتگو کردند و قرار است پنجشنبه نوزدهم ژانویه نیز قطعنامه‌ای در این خصوص به تصویب برسانند.

به گفتۀ مجید گلپور، پژوهشگر دانشگاه آزاد بروکسل و مشاور پارلمان اروپا، قطعنامۀ پارلمان اروپا در واقع ابزار فشار بر شورای اروپا، یعنی تنها نهاد اروپایی است که قادر به تصمیم‌گیری در زمینۀ تحریم‌ها به شمار می‌رود. با این حال تصمیم‌گیری اروپا در مورد سپاه پاسداران به نشست آتی وزرای امور خارجۀ اتحادیۀ اروپا نیز بستگی دارد که قرار است در بیست و سوم ژانویه در  این خصوص با یکدیگر بحث و تبادل‌نظر کنند.

آلمان از جمله کشورهای اروپایی است که موافقت خود را با چنین تصمیمی از قبل اعلام کرده است. وزیر امور خارجۀ فرانسه نیز گفته است که کشورش با چنین فکری مخالف نیست.

به گفتۀ مجید گلپور، اگر شورای اروپا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار بدهد، بلافاصله با تغییر پارادایم اروپا در تمام زمینه‌ها در قبال جمهوری اسلامی روبرو خواهیم شد. با قرار گرفتن سپاه در فهرست گروه های تروریستی با تغییرات سریعی نیز در رویکرد اروپا در قبال تهران در زمینه‌های تجاری، مالی، بانکی، انتقال تکنولوژی روبرو خواهیم شد و دارایی‌های بسیاری از  مقامات نظامی و سیاسی حکومت ایران توقیف خواهند شد. در پی چنین تصمیمی از سوی شورای اروپا هر گونه تماس با سپاه پاسداران غیرقانونی خواهد بود و نه فقط نفوذ مافیایی سپاه پاسداران در منطقه از بین خواهد رفت، بلکه جمهوری اسلامی ضعیف‌تر خواهد شد، به ویژه این که هفتاد درصد اقتصاد ایران در کنترل سپاه پاسداران است.

این تدابیر در صورتی که با خیزش اعتراضی جاری در ایران درآمیزند زمینه برای سقوط جمهوری اسلامی ایران مهیا می‌شود. زیرا، ساقط کردن یک رژیم علاوه بر فشار خارجی به فشار داخلی نیز نیاز دارد.  

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.