گردش مالی مافیای فیلترشکن در ایران؛ ماهانه دست‌کم ۵۴۰ میلیارد تومان

چهارشنبه, 28ام دی, 1401
اندازه قلم متن

طرح برخورد با فروشندگان فیلترشکن دوباره در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفته است

در حال حاضر حدود ۷۰ ابزار و سرویس در بستر اینترنت برای استفاده کاربران ایرانی مسدود است‌ــ زومیت

در پی افزایش و تشدید محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ سفت‌وسخت رسانه‌های اجتماعی، تقاضا برای خرید فیلترشکن در ایران سه هزار درصد رشد کرده و گردش مالی «مافیای فیلترشکن» را ماهانه به دست‌کم ۵۴۰ میلیارد تومان افزایش داده است.

روزنامه محافظه‌کار همشهری در گزارشی، از فعالیت دست‌کم ۴۵ میلیون کاربری ایرانی در توییتر، تلگرام، اینستاگرام و واتساپ خبر داد که برای دسترسی به این پلتفرم‌ها به فیلترشکن نیاز دارند. این روزنامه می‌نویسد چنانچه ۲۰ درصد کاربران این پلتفرم‌ها ماهانه ۶۰ هزار تومان فیلترشکن بخرند، گردش مالی در این بخش ۵۴۰ میلیارد تومان خواهد بود.

این محاسبه دست پایین آمار مشتریان فیلترشکن‌ها است، زیرا وزارت ورزش و جوانان در سال ۱۳۹۲ اعلام کرده بود ۷۰ درصد ایرانی‌ها از فیلترشکن استفاده می‌کنند. چنانچه این آمار در سال ۱۴۰۱ مبنای محاسبه قرار بگیرد، در آن صورت گردش مالی ماهانه مافیای فیلترشکن در ایران رقمی حدود یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر سابق ارتباطات، هم در سال ۱۳۹۸ وجود این مافیا را تایید و گردش مالی خرید و فروش فیلترشکن در ایران را چند ۱۰۰ میلیارد تومان براورد کرد. این بازار غیررسمی در چهار ماهی که از آغاز اعتراض‌های سراسری می‌گذرد و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اینترنتی نیز تشدید شده، پر‌رونق‌تر شده است.

سعید نقوی، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه فناوران رایانه، به‌تازگی از افزایش سه هزار درصدی تقاضا برای خرید فیلترشکن در مهر ۱۴۰۱ خبر داد. به گفته نقوی، دامنه جست‌وجوی کاربران ایرانی برای دریافت فیلترشکن یک «رکورد تاریخی» را ثبت کرده و این میزان تقاضا از بعد از فیلتر شدن تلگرام در ایران تجربه نشده بود.

در پی این افزایش درخواست‌ها، اخباری مبنی بر تصمیم دوباره نظام برای مجازات فروشندگان فیلترشکن به گوش می‌رسد که در روز‌های اخیر حاشیه‌ساز شده است. از قرار معلوم قوه قضاییه موظف شده با همکاری وزارت ارتباطات مجازات ماده ۷۵۳ قانون مجازات اسلامی را در مورد فروشندگان فیلترشکن اعمال کند. این ماده حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا ۲۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات را برای محکومان مشمول در نظر گرفته است. علاوه بر مجازات مندرج در این ماده، لغو امتیاز و تعطیلی شرکت تجاری یا موسسه متخلف نیز مدنظر قرار خواهد گرفت.

با وجود این، برخی کارشناسان معتقدند اجرای این طرح ممکن است در مقطعی فروش فیلترشکن را متوقف کند، اما این تصمیم در بلند‌مدت مانع از تعطیلی این بازار زیرزمینی و قطع دسترسی کاربران به فیلترشکن نخواهد شد.

دامنه فیلترینگ که در ماه‌های اخیر حتی فیلترشکن‌ها را هم در بر گرفته، از جمله کارامد‌ترین ابزار‌های جمهوری اسلامی برای تحدید اینترنت و رسانه‌های اجتماعی در ایران است. این مسئله در اعتراض‌های چهار ماه گذشته به‌خوبی آشکار شد و از کار افتادن بسیاری از فیلترشکن‌ها، دردسر‌های بسیاری برای کاربران رسانه‌های اجتماعی ایجاد کرد.

سایت زومیت که در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند، ۲۱ دی گزارشی درباره آخرین وضعیت فیلترینگ در ایران منتشر و اعلام کرد که در حال حاضر حدود ۷۰ ابزار و سرویس در بستر اینترنت برای استفاده کاربران ایرانی مسدود است.

تمام پیام‌رسان‌های غیرایرانی از جمله واتس‌اپ، تلگرام، وایبر، سیگنال، وی‌چت و فیس‌بوک مسنجر فیلترند و تمام رسانه‌های اجتماعی مطرح دنیا از فیس‌بوک گرفته تا اینستاگرام، اسنپ‌چت، توییتر، تیک‌تاک و تمام سرویس‌های پخش فیلم و سریال غیرایرانی شامل نت‌فلیکس، هولو، اچ‌بی‌او، دیزنی پلاس و یوتیوب تی‌وی از دسترس کاربران ایرانی خارج شده‌اند.

این سایت همچنین نوشت که بسیاری از رسانه‌های غیرسیاسی دنیا شامل ورج، سی‌نت، دیسکاوری، اکسریم‌تک و انگجت هم یا فیلتر شده‌اند یا خود این رسانه‌ها دسترسی کاربران ایرانی به‌آ‌ن‌ها را مسدود کرده‌اند.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.