رئیس سازمان سنجش تقلب در کنکور ۱۴۰۲ با وجود قطعی اینترنت را تائید کرد

جمعه, 30ام دی, 1401
اندازه قلم متن

عکس از سوالات لورفته کنکور ۱۴۰۲

عکس از سوالات لورفته کنکور ۱۴۰۲

با وجود اقدام دولت در قطع اینترنتِ همراه در کشور به بهانه «جلوگیری از سوء استفاده و تقلب» در کنکور در روز پنج‌شنبه،‌ ۲۹ دی‌ماه، سوالات این آزمون همزمان با برگزاری آن لو رفت.

رسانه‌ها در ایران روز پنج‌شنبه خبر دادند که دقایقی پس از آغاز آزمون سراسری ۱۴۰۲، سوالات بعضی از رشته‌ها در فضای مجازی در حال «توزیع» است.

این اتفاق در حالی رخ داد که بنا بر درخواست سازمان سنجش و با موافقت شورای امنیت کشور،‌ اعلام شده بود که اینترنتِ همراه در روزهای برگزاری کنکور در تاریخ‌های ۲۹ و ۳۰ دی از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۱:۳۰ قطع خواهد بود.

برخی از سایت‌های خبری از جمله «همشهری آنلاین» روز پنج‌شنبه گزارش دادند که با وجود قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور، برخی کانال‌های تلگرامی مدعی شده‌اند که سوالات کنکور و پاسخ‌های آن‌ها را در اختیار دارند و برای ورود به این کانال‌ها مبالغی را دریافت می‌کردند.

این رسانه‌ها برای اثبات ادعای خود عکس‌هایی هم از سوالات در دفترچه‌های توزیع‌شده در حوزه‌های آزمون را منتشر کردند.

در واکنش به خبر لو رفتن سوالات کنکور با وجود قطع اینترنت، عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش، در گفت‌وگو با یک برنامه خبری در تلویزیون حکومتی این خبر را تائید و اعلام کرد که ۹ نفر در ارتباط با این موضوع در یکی از شهرستان‌های استان گلستان بازداشت شده‌اند.

آقای پورعباس در ادامه درباره «تقلب» حین برگزاری آزمون و ارسال عکس از سوالات نیز آن را تائید کرد و گفت که یک نفر در آذربایجان شرقی این کار را کرده است.

رئیس سازمان سنجش همچنین از تلاش‌های زیادی برای ارسال عکس از سوالات خبر داد و گفت که وسایل عکس گرفتن از سوالات «در حد دکمه لباس است و با دستگاه‌ ایکس‌رِی هم قابل شناسایی نیست».

او در ادامه گفت که ۲۸۰۰ دستگاه سیگنال‌یاب در حوزه‌های آزمون در سراسر کشور مستقر شده است، اما سیگنال‌های ارسال عکس به دلیل این که به صورت «تمام‌اتوماتیک» انجام می‌شود، «قابل جلوگیری نیست.»

موضوع لو رفتن سوالات کنکور و تقلب در این آزمون در سال‌های گذشته به یک معضل جدی تبدیل شده است و مسئولان سازمان سنجش پس از هر دوره برگزاری این آزمون این موضوع‌ها را تائید و علت آن را استفاده از «تکنولوژی‌های تقلب» که غیر قابل ردگیری است، عنوان می‌کنند.

به نظر می‌رسد که آخرین راهکار سازمان سنجش یعنی قطع سراسری اینترنت همراه نیز نتیجه‌بخش نبوده و امنیت برگزاری آزمون سراسری آن‌چنان که باید تامین نشده است.

بسیاری از منتقدان کنکور از سال‌ها پیش به نحوه برگزاری این آزمون که موجب تضییع حقوق بسیاری از داوطلبان می‌شود، انتقاد کرده‌اند. با وجود تائید این موضوع از سوی مسئولان و تائید ضرورت تغییر در شیوه برگزاری آزمون ورودی به دانشگاه‌ها در ایران به نظر می‌رسد چرخه اقتصادی در کنکور از کلاس‌ها و کتاب‌ها گرفته تا فروش سوالات که «توسط مافیا» اداره می‌شود، بزرگ‌ترین مانع در مسیر این تغییر است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان روز دهم تیر امسال از فروش سئوال‌های کنکور به مبلغ ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان خبر داده بود.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.