تداوم آلودگی هوا و ناکارآمدی مسوولان؛ سالانه ۴۵ هزار ایرانی به دلیل هوای ناپاک می‌میرند

شنبه, 1ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

ادامه آلودگی هوای شهرهای ایران و ناکارآمدی و تعلل مسوولان، اعتراض گسترده شهروندان را در پی داشته است. از سوی دیگر برخی رسانه‌‌های داخلی برای توضیح آلودگی از تشبیه «اتاق گازی به وسعت یک شهر» استفاده کرده و می‌گویند مردم به جای اکسیژن، سم تنفس می‌کنند.

محمدصادق حسن‌وند، رییس مرکز تحقیقات آلودگی هوا روز شنبه اول بهمن آماری هولناک از تبعات هوای ناپاک در ایران ارائه داد و گفت: «سالانه ۴۵ هزار مرگ ناشی از آلودگی هوا وجود دارد که در این میان هفت درصد مرده‌زایی است.»

به گفته حسن‌وند، در پنج سال اخیر و در یک رکوردشکنی تاریخی از روند افزایش آلاینده‌ها، غلظت ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون «افزایش شش برابری» پیدا کرده و همچنین دو سال است که شاهد «برگشت دی اکسید گوگرد» هستیم.

او با انتقاد از بی‌عملی متولیان در برابر سلامتی مردم، با کنایه گفت: «اثر باد خیلی بیشتر از اقدامات مسوولان در کاهش آلودگی هوا بوده است.»

روزنامه اطلاعات نیز روز شنبه در گزارشی نوشت: «دولت هیچ برنامه‌ای برای بازگرداندن هوای پاک به مردم ندارد و قصه آلودگی فزاینده هوا [نه تنها] به بحران تبدیل شده، بلکه دارد به فاجعه می‌انجامد. مسوولان هم تقریبا هیچ کاری نمی‌کنند جز ابراز تاسف و تعطیلی مدارس.»

این روزنامه همچنین یادآوری کرد در چنین شرایطی نه تنها استفاده از خودروهای بنزینی و گازوییلی ممنوع نمی‌شود که همچنان دو شرکت بزرگ دولتی «زیان‌ده، بی‌کیفیت و بی‌کفایت» سخت مشغول رقابت‌اند تا به جای خودرو، «آلت قتاله» درست کنند و به بهای گزاف به مردم بفروشند.

در این مطلب انتقادی همچنین آمده است: «همه قرائن نشان می‌دهد دولت هیچ برنامه مشخص و تعریف شده و زمان‌بندی شده‌ای برای بازگرداندن هوای پاک به مردم ندارد و مردم را رها کرده زیر گنبد کبود از سم و غبار و دل به کرم باد و لطف باران بسته است.»

تعلل مسوولان در برابر بحران فراگیر آلودگی هوا در شرایطی است که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران روز شنبه اعلام کرد کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون با میانگین ۱۵۱ در شرایط ناسالم برای همه است و ۲۳ ایستگاه در وضعیت «قرمز» قرار دارند.

تعداد روزهای آلوده تهران در دی‌ ماه امسال ۱۹ روز بود که از این تعداد هفت روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۲ روز در شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌ها قرار داشت.

سازمان هواشناسی همچنین نسبت به افزایش شاخص آلودگی هوا و غلظت آلاینده‌ها در کرج هم تا حد «بسیار ناسالم» هشدار داد.

آلودگی هوا اما تنها مختص تهران و کرج نیست و شمار دیگری از شهرهای ایران از جمله تبریز، قم، اراک، اصفهان، اهواز، یزد، قزوین و … هم در هفته‌های گذشته با هوای ناسالم دست و پنجه نرم کرده‌اند.

با وجود تداوم آلودگی شدید هوا، مصرف مازوت در نیروگاه‌ها و افزایش غلظت ذرات معلق و دی‌اکسید گوگرد ادامه دارد.

 

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.