تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا، پاک کردن صورت مسئله است

سه شنبه, 4ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

یک کارشناس آلودگی هوا ضمن مخالفت با تغییر استاندارهای شاخص آلودگی هوا به منظور جلوگیری از تعطیلی مدارس گفت: تغییر این استانداردها نوعی پاک کردن صورت مسئله به جای انجام اقدامات لازم بر کاهش انتشار آلودگی هوا است.

به گزارش ایسنا، روز گذشته (۳ بهمن ماه) یوسف نوری – وزیر آموزش و پرورش – در همایش بانوی فرزانه با انتقاد از تعطیلی مدارس گفته بود: قرار است در جلسه آتی هیئت دولت پیشنهاد دهیم این شاخص‌های مرتبط با کیفیت را به تعلیق در بیاورند.

احمد وحیدی – وزیر کشور – نیز در حاشیه نشست استانداران در پاسخ به سوالی درباره تعطیلی مدارس به جهت آلودگی هوا از طرح پیشنهادی در دولت از سوی سازمان محیط زیست برای تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا خبر داده بود تا لازم نباشد در این شرایط مدارس تعطیل شود.

سازمان حفاظت محیط زیست هنوز واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده است اما دکتر عباس شاهسونی – رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت – با تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس مخالفت کرده و گفته است: هر چه که در راستای سلامت مردم باشد، وزارت بهداشت با آن موافق است و هرچه که به سلامت مردم آسیب برساند، وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم با آن مخالف خواهد بود. 

یوسف رشیدی در گفت و گو با ایسنا در واکنش به صحبت وزیر کشور مبنی بر ارائه طرح پیشنهادی در دولت از سوی سازمان محیط زیست برای تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا اظهار کرد: موافقت یا مخالفت ما به این طرح آورده‌ای نداشته و تاثیری بر روند کار ندارد اما در هر صورت تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا نوعی پاک کردن صورت مسئله به جای انجام اقدامات لازم بر کاهش انتشار آلودگی هوا است.

وی افزود: تغییر استانداردها برای کاهش آلودگی هوا اقدام جالبی نخواهد بود. ما باید تمام تلاش خود را صرف کاهش انتشار آلودگی کنیم تا کیفیت هوا مطلوب شود. با تغییر استانداردها منابع انتشار ثابت و متحرک آلودگی کم نمی‌شوند و نتیجه‌ای نخواهیم گرفت.

معاون اسبق سازمان حفاظت محیط زیست  درباره افزایش بیماری‌های جسمی و روحی در کودکان در پی تغییر شاخص‌های آلودگی هوا گفت: این موضوعی است که وزارت بهداشت باید به آن بپردازد اما طبیعتا تغییر استانداردها و تاثیر آن بر عدم تعطیلی مدارس وضعیت مطلوبی را به جهت ابتلا به بیماری‌ها برایمان ایجاد نمی‌کند. استانداردها برای جلوگیری و کاهش صدمات آلودگی هوا بر جسم و روح انسان وضع شده‌اند و تغییر آن‌ها تبعاتی در پی دارد.

این کارشناس آلودگی هوا در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا تردد سرویس‌های فرسوده مدارس باعث افزایش آلودگی هوا نخواهد شد؟ توضیح داد: می‌توان استاندارد را تغییر داد اما باید از طرف دیگر به صورت همزمان برای کاهش منابع انتشار آلودگی هوا اقدامات لازم را انجام داد. در غیر این صورت وضعیت نامطلوب‌تر نیز خواهد شد.

رشیدی در پایان ضمن بیان اینکه موضوع مهم کاهش منابع تولیده کننده آلودگی است، تاکید کرد: تغییر استاندارد و ساده کردن آن، حساسیت نسبت به آلودگی هوا را نیز کاهش می‌دهد. عمدتا نگاه ما به استانداردهای سازمان محیط زیست آمریکا و سازمان بهداشت جهانی است که این وضعیت را گزارش می‌کند. تغییر استاندارها صرفا بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های ذی‌ربط است اما نباید حساسیت را نسبت به آلودگی هوا کاهش دهند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.