دو کنشگر زن زندانی در اوین خواستار تلاش برای آزادی مصطفی نیلی، وکیل حقوق بشری، از زندان شدند

یکشنبه, 9ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

تصویر منتشر شده از نرگس محمدی، عالیه مطلب‌زاده و مصطفی نیلی، دو کنشگر زن و وکیل حقوق بشر زندانی در ایران؛ منتشر شده در صفحه اینستاگرام خانم محمدی

رادیو فردا

نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده، دو کنشگر زندانی در اوین، در نوشته‌ای با اعلام حمایت از مصطفی نیلی از «افکار عمومی و نهادهای بین‌المللی قضایی» خواستند تا برای آزادی‌ این وکیل زندانی و کلیه وکلای حقوق بشری زندانی در ایران تلاش کنند.

این متن مشترک که روز شنبه هشتم بهمن در صفحه اینستاگرام خانم محمدی منتشر شد، می‌افزاید که مصطفی نیلی پیش از وظیفه وکالت «یک زندانی سیاسی بوده» و از همین رو، این حرفه برای او «راه و امکانی برای مبارزه با تضیع حقوق زندانیان و همراهی و یاری رساندن به آن‌ها است».

در بخش دیگری از نوشته این دو کنشگر زندانی در اوین آمده است پرونده‌هایی که مصطفی نیلی وکالت‌شان را پذیرفته و «از اعدامی‌های سیستان و بلوچستان تا جوانان آذربایجان و خوزستان و کردستان» را شامل می‌شود به خوبی نشان می‌دهد که او «فارغ از اتهام زندانی، با جان و دل برای همه آن‌ها تلاش کرده است».

آقای نیلی روز ۱۶ آبان‌ماه به همراه یک وکیل دیگر برای انجام امور حقوقی مربوط حوادث سیستان و بلوچستان عازم این استان بود که در فرودگاه مهرآباد بازداشت شد و پس از دستگاه قضایی ایران اعلام کرد که حکم چهار سال زندان او در پرونده موسوم به «دادخواهان سلامت» به مرحله اجرا درآمده است.

در همین زمینه، نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده یادآور شده‌اند که بازداشت قبلی این وکیل حقوق بشری به دلیل تلاش برای «شکایت از مسببین کشتار مردم در پی ممانعت رهبران جمهوری اسلامی از ورود واکسن کرونا به کشور بود».

در این یادداشت تصریح شده است که آقای نیلی که در جریان اعتراضات سراسری اخیر و برای سومین‌بار در سال‌های گذشته بازداشت شده، هم‌اکنون در زندان تهران بزرگ معروف به «فشافویه» زندانی است.

مصطفی نیلی روز ۲۰ دی‌ماه در حالی‌که این‌بار از بابت اتهام‌هایی نامعلوم به دادگاه انقلاب تهران احضار شده بود، اعلام کرد که «در اعتراض به نقص گسترده حقوق بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر» در این دادگاه حضور نخواهد یافت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.