فایننشال‌تایمز: فرانسه و آلمان از تروریستی اعلام شدن سپاه حمایت می‌کنند

دوشنبه, 10ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

در سه هفته آینده متنی درباره اقدامات قانونی برای ۲۷ پایتخت اروپایی آماده می‌شود

درحالی که بحث و گمانه‌زنی بر سر تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران در اتحادیه اروپا ادامه دارد، فایننشال‌تایمز در گزارشی از تغییر سیاست اروپا خبر داد و نوشت: اتحادیه اروپا در حال بررسی گزینه‌های قانونی اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی است.

پارلمان اروپا اخیرا قطعنامه تروریستی اعلام شدن سپاه را با اجماع آرا تصویب کرده است. اما روند تصویب آن در شورای اروپا چندان آسان نیست و برخی کشورها مانند سوئد به‌روشنی از مخالفت با این اقدام سخن گفته‌اند.

برخی دیگر هم به پیچیدگی‌های قانونی اشاره کرده‌اند.

این روزنامه بریتانیایی نوشت که این اقدام ریسک به خطر انداختن هرگونه امید به احیای برجام را دارد اما از حمایت فرانسه و آلمان برخوردار است که هر دو از طرف‌های توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی به‌شمار می‌روند.

حمایت فرانسه و آلمان از آن جهت اهمیت دارد که هر دو کشور همواره در مذاکرات با جمهوری اسلامی حضور داشته‌اند و احتمال پیروی برخی دیگر از کشورهای اروپایی از آنها وجود دارد.

براساس این گزارش به نقل از یک مقام فرانسوی، فرانسه بیشتر تمایل دارد شاخه‌ای از سپاه را به عنوان گروه تروریستی اعلام کند.

وزیر خارجه آلمان هم به دشواری‌های سیاسی و قانونی این روند اشاره کرده است.

فایننشال‌تایمز به حمایت نظامی جمهوری اسلامی از روسیه در جنگ با اوکراین به عنوان عاملی اشاره کرده است که موجب این تغییر نظر اروپا شده است. موضوع دیگر هم ادامه سرکوب خیزش سراسری در ایران علیه جمهوری اسلامی است که برای چهارمین ماه متوالی ادامه دارد.

چهار منبع مطلع به فایننشال‌تایمز گفتند که پاریس و برلین در جریان نشست هفته گذشته وزیران خارجه، حمایت از تروریستی اعلام شدن سپاه را به اطلاع همتایان خود رسانده‌اند.

سرویس حقوقی اتحادیه اروپا نیز ظرف سه هفته آینده متنی را درباره اقدامات قانونی در این زمینه برای ۲۷ پایتخت اروپایی آماده خواهد کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که معتقد است «نمی‌توانیم تنها به دلیل اینکه از گروهی (سپاه) خوشمان نمی‌آید آن را در فهرست تروریستی بگذاریم»، در مصاحبه‌ای به حمایت برخی اعضا از این اقدام اشاره کرده است.

در حال حاضر بریتانیا روند بررسی‌های خود برای اعلام سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی را آغاز کرده است. دولت دونالد ترامپ هم در سال ۲۰۱۹، سپاه را یک سازمان تروریستی اعلام کرد. کانادا هم در جریان سرکوب خشن خیزش سراسری در ایران، ۱۰ هزار سپاهی را تحریم کرد و ورود آنها را به خاک خود ممنوع کرد.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.