«شکارچیان» بلای جان «بهشت پرندگان ایران»

دوشنبه, 10ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

رئیس اداره ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله، میانکاله را «بهشت پرندگان ایران» و گفت: مسئولان انتظامی، امنیتی و قضایی باید برخورد محکم‌تری با شکارچیان داشته باشند.

به گزارش ایسنا، چندین سال است در فصل ورود پرندگان مهاجر به میانکاله، شکارچیان به طمع شکار این پرندگان زیبا دست به اسلحه می‌برند که یکی از گسترده‌ترین این حملات اوایل دی‌ماه سال جاری رخ داد و۵۰ شکارچی نقابدار وارد میانکاله شدند ولی این بار قبل از رسیدن آنان به مقصد، محیط بانان وارد عمل شدند و تا توانستند پرندگان را از تیررس شکارچیان فراری دادند. این تلاش محیط بانان باعث شد تیرهای شکارچیان به هدف ننشیند اما نگرانی محیط‌بانان از بازگشت دوباره این شکارچیان نقابدار است.

علی کلانه در گفتگو با ایسنا درباره حملات مکرر به این منطقه اظهار کرد: حضور شکارچیان غیرمجاز موضوعی است که به دلیل شرایط فرهنگی موجود نه تنها در میانکاله بلکه در سایر مناطق نیز از گذشته به صورت غیرقانونی اتفاق می‌افتاده است.

وی به علت برجسته شدن آخرین مورد حمله به آشوراده در اوایل دی‌ماه اشاره کرد و گفت: برجسته شدن آن به علت رفتار و تخلفات غیرمعمول شکارچیان بوده است.

کلانه میانکاله را «بهشت پرندگان ایران» دانست و درباره این زیستگاه توضیح داد: این زیستگاه بی‌نظیر و نادر، بهترین زیستگاه تالابی کشور است. حضور شکارچیان غیرمجاز به این شکل اصلا برازنده مطقه نیست و اگر نتوانیم منطقه را حفظ کنیم، تبعات آن قابل تصور نخواهد بود.

رییس اداره ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله درباره تلفات پرندگان این منطقه گفت: طی دو سال اخیر تلفاتی ناشی از شکارغیرمجاز پرندگان را نداشته‌ایم اما در سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار پرنده به علت مسمومیت ایجاد شده در محیط آبی تلف شدند که این مورد نیز محصول بی‌توجهی انسان‌ها است.

کلانه با بیان اینکه رفتارهای هنجارشکنانه تبعاتی را به دنبال دارد، گفت: ضمن اینکه جمعیت پرندگان میانکاله در چند سال اخیر نرخ نزولی داشته است، اگر پرندگان مهاجر منطقه احساس امنیت خود را برای شرایط زیست در میانکاله از دست دهند، منطقه را ترک می‌کنند.

وی با اشاره به انجام اقدامات لازم جهت مقابله با شکارچیان غیرمجاز توضیح داد: ما خود می‌توانیم اقدامات محدودی را انجام دهیم اما توقع داریم مسئولان انتظامی، امنیتی و قضایی برخورد محکم‌تری با شکارچیان داشته باشند و علاوه بر شکارچیان سردسته آن‌ها را نیز دستگیر کنند. به‌نوعی اقدامات لازم در این زمینه از حوزه کاری ما خارج است و ما تنها در حد معمول می‌توانیم با شکارچیان برخورد و آن‌ها را دستگیر کنیم.

رییس اداره ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله ادامه داد: حضور نابه‌هنگام ۱۵۰ شکارچی مسلح با صورت‌های پوشیده و انجام رفتارهای وحشیانه مانند تیراندازی به سمت پرندگان و محیط‌بانان اتفاقی است که نمی‌توان از محیط زیست انتظار حل مشکل را داشت چراکه این حملات نوعی «شورش» است.

کلانه در پایان تاکید و خاطرنشان کرد: راه‌حل اصلی چیزی نیست که من به سادگی آن را پیشنهاد دهم اما یقینا باید برخورد قانونی سنگینی با افراد قانون‌شکن صورت بگیرد. نباید آخرین داشته‌های خود از طبیعت را نابود کنیم و اگر این موضوع را مسائل حاشیه‌ای پیوند زنیم و به راحتی از آن صرف نظر کنیم اقدامی منطقی نیست.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.