۲ تالاب بین‌المللی گنبدکاووس به طور کامل خشک شد

دوشنبه, 10ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

گنبدکاووس – ایرنا – رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس گفت: ۲ تالاب بین‌المللی آجی‌گل و آلاگل این شهرستان به سبب کم بارشی سال آبی قبل و جدید و تخصیص نیافتن حق آبه آنها از محل رودخانه اترک و سد شیرین دره به طور کامل خشک شد.

به‌ گزارش خبرنگار ایرنا، احمد احمدی روز دوشنبه در جلسه کارگروه مدیریت بحران گنبدکاووس افزود: درحال حاضر فقط تالاب بین المللی آلماگل این شهرستان مقداری آب دارد که آنهم درصورت تداوم کم بارشی و تخصیص نیافتن حق آبه در روزهای آینده خشک خواهد شد.

وی اضافه کرد: امسال در سه جلسه کمیته مدیریت بحران گنبدکاووس به اهمیت تالاب‌های و ضرورت لایروبی کانال های هدایت آب به آنها و اختصاص حق آبه به این پهنه های آبی تاکید گردید اما از حق آبه خبری نشد.

احمدی ادامه داد: تداوم کم بارشی در سال آبی جدید هم به روند خشک شدن سه تالاب بین المللی گنبدکاووس سرعت بخشید و اکنون ۲ تالاب خشک شدند.

به گزارش ایرنا، تالاب‌های بین‌المللی “آلاگل، آجی‌گل و آلماگل” همزمان با برگزاری نخستین نشست پژوهشگران سازمان جهانی حفاظت از طبیعت در سال ۱۳۵۰ که در “رامسر” و با هدف صیانت از تالاب‌ها و حمایت بهتر از زیستمندانی که در این پهنه‌های آبی طبیعی زیست می‌کنند، تحت عنوان “کنوانسیون رامسر” به ثبت این سازمان جهانی رسیدند.

این سه تالاب بین المللی که در بخش “داشلی برون” شهرستان گنبدکاووس نزدیک به مرز ایران و ترکمنستان و در فاصله نزدیکی نسبت به هم واقع شدند در مجموع افزون بر ۳ هزار هکتار مساحت دارند که بزرگترین آنها آلاگل با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار،سپس آجی‌گل با ۳۲۰ هکتار و در نهایت آلماگل با ۲۰۷ هکتار است.

حداقل حجم آب تالاب‌های بین المللی گنبدکاووس با عمق ۲ تا چهار متر و در شرایط عادی و بارش‌های مناسب بین ۸۰ تا ۸۵ میلیون مترمکعب است اما به سبب کم بارشی و خشکسالی در چند سال اخیر با بحران کم آبی مواجه شدند.

رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس هم در این جلسه گفت: از ابتدای سال آبی جاری یعنی از اول مهر تاکنون مجموع بارش ها در این شهرستان ۹۰ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد و نسبت به دوره بلند مدت ۲۵ ساله ۵۰ درصد کاهش داشته است.

منصور فرشاد افزود: درسال آبی جاری در مناطق شمالی گنبدکاووس نیز در مجموع ۶۱ میلی‌متر باران داشیم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد و نسبت به دوره بلند مدت ۳۹ درصد کاهش داشته است.

وی بابیان اینکه گنبدکاووس از جهت بارش های امسال و شاخص خشکسالی بین خفیف تا شدید واقع شده است، بیان داشت: تا نیمه بهمن ماه جاری بارش خوبی نخواهیم داشت اما در نیمه دوم این ماه و در اسفندماه امسال بارش ها نرمال خواهد بود.

به گفته وی، دما هوا در گنبدکاووس تا جمعه هفته جاری بتدریج افزایش یافته و بین ۱۳ تا ۲۰ درجه‌ بالای صفر خواهد رسید.

در این جلسه همچنین برخی اعضای کارگروه مدیریت بحران گنبدکاووس از جمله روسای ادارات گاز، برق، آب و فاضلاب، آتش نشانی، شبکه بهداشت و درمان، منابع طبیعی و آبخیزداری، نماینده شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، بخشدار داشلی برون و رییس شورای اسلامی این شهرستان هم به بیان نقطه نظرات و برخی کمبودهای حوزه فعالیت خود پرداختند و خواستار تخصیص اعتبارات ویژه برای رفع کمبودها شدند.

شهرستان گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.