پلیس لندن بررسی پرونده شکایت از مهاجرانی را آغاز کرد

سه شنبه, 11ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

Ataollah Mohajerani

پلیس متروپولیتن لندن چهارماه پس از اعلام شکایت کاوه موسوی و ربکا مونی از عطاالله مهاجرانی، به اتهام “ترویج و تشویق تروریسم” پرونده رسیدگی به این شکایت را به جریان انداخته است.

به گزارش روزنامه گاردین چاپ لندن، پلیس متروپولیتن چهار ماه پس از ثبت شکایت از عطاالله مهاجرانی این پرونده را به جریان انداخته است. 

پلیس به شاکیان گفته این پرونده بسیار پیچیده است و نیاز به تحقیقات زیادی دارد. این شکایت در قالب قانون مقابله با تروریسم مصوب سال ۲۰۰۶ بررسی خواهد شد.

کاوه موسوی، حقوقدان ایرانی و ربکا مونی، مشاور حقوقی بریتانیایی به نمایندگی از طرف یک سازمان غیرانتفاعی حقوق بشری به نام ”پایان مصونیت” علیه مهاجرانی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمهوری اسلامی به اتهام “ترویج و تشویق به ترور” شکایت کرده‌اند.

بر اساس این شکایت، عطاالله مهاجرانی که در لندن زندگی می‌کند، بارها از فتوای قتل سلمان رشدی، نویسنده هندی−بریتانیایی، دفاع کرده است. این فتوا از سوی روح‌الله خمینی، نخستین رهبر جمهوری اسلامی صادر شده است.

مهاجرانی که در دولت محمد خاتمی، وزیر ارشاد و پیش از آن نائب رئیس کمیسیون امور حقوقی و قضایی مجلس ایران بوده همچنین در کتابی که با نام “نقد توطئه آیات شیطانی” نوشته، بر درست بودن فتوای قتل سلمان رشدی تاکید کرده است.

روزنامه گاردین می‌افزاید، به گفته شاکیان، مهاجرانی در این کتاب “مسلمانان را تشویق و دعوت می‌کند تا رشدی، ویراستاران، مترجمان و ناشرانش و همچنین همه نویسندگانی را که علناً از او حمایت کرده‌اند، به قتل برسانند”.

این کتاب ۳۰ بار در ایران تجدید چاپ شده است.

در گزارش گاردین همچنین آمده است، آنها می‌گویند مهاجرانی در کتابش سلمان رشدی را “مرتد” دانسته و فتوای قتل او توسط خمینی را “از نظر شرعی موجه و غیرقابل فسخ” دانسته است.

طبق این فتوا، آن گونه که مهاجرانی آن را توجیه و ترویج کرده، “هیچ جایی در روی زمین وجود ندارد که رشدی بتواند از تهدید دائمی مرگ رهایی یابد”.

سلمان رشدی نویسنده کتاب “آیات شیطانی”  روز ۱۲ اوت سال گذشته در مراسم کتاب‌خوانی موسسه آموزشی “چاتاکوا” در نیویورک با چاقو مورد حمله قرار گرفت و سخت زخمی شد.

او پس از این حمله از یک چشم نابینا شده و قادر به حرکت دادن یک دست خود نیست. مهاجم او به گفته خودش از طرفداران خمینی بوده است.

به گفته شاکیان، مهاجرانی از زمانی که در لندن زندگی می‌کند، بارها از قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده سپاه قدس تجلیل کرده و او را “قهرمان ملی ایران و اسلام” نامیده است.

رد اتهام‌ها از سوی مهاجرانی

عطاالله مهاجرانی از سال ۲۰۰۴ در لندن زندگی می‌کند. او تمامی این اتهامات را رد کرده و می‌گوید کتابش فتوا را موجه نکرده و تنها رمان رشدی را از نظر مذهبی نقد کرده است.

مهاجرانی گفته است: «زمانی که سلمان رشدی در آمریکا مورد حمله قرار گرفت من در توییترم برایش آرزوی بهبودی کردم و نوشتم امیدوارم پس از بهبودی بتواند بر اساس توصیه ویلیام فاکنر رمانی با تمرکز بر زیبایی‌ها و ارزش‌های اخلاقی در خدمت انسان‌ها بنویسد. در “آیات شیطانی” او نفت بر آتش ریخت. امیدوارم او این شانس را داشته باشد تا خودش را اصلاح کند.»

سکوت در قبال قتل عام سال ۶۷

یکی دیگر از موارد شکایت شاکیان به سال ۱۳۶۷ و قتل عام زندانیان سیاسی در آن سال باز می‌گردد. مهاجرانی در آن سال یکی از معاونان نخست‌وزیر وقت جمهوری اسلامی بود. شاکیان می‌گویند او هیچ اقدامی برای جلوگیری از این قتل عام انجام نداده است.

مهاجرانی در پاسخ می‌گوید هیچ نقشی در اعدام‌های سال ۶۷ نداشته: «نه تنها من بلکه خود نخست‌وزیر وقت هم هیچ نقشی در این رویداد نداشتیم. من باید تاکید کنم که سیستم قضایی ایران کاملا مستقل و جدا از دولت است بنابراین هیچ دخالتی در آن ممکن نیست.» 

استدلال شاکیان

ربکا مونی، مشاور حقوقی شاکیان پرونده درباره مشروعیت قانونی این شکایت می‌گوید: «بریتانیا در حقوق بین‌الملل تعهداتی برای تعقیب جنایات بین‌المللی دارد. تنها مسئله این است که آیا دادستان شواهد کافی برای پیگرد قانونی دارد یا خیر و آیا این به نفع عمومی است یا خیر. اما شواهد زیادی وجود دارد.»

او همچنین با اشاره به این که حفاظت از شهروندان بریتانیایی وظیفه دولت است، می‌گوید: «به همین دلیل است که ما قوانین تروریسم از جمله مقابله با ترویج تروریسم از طریق گفتار را داریم. اگر ما پیگیری قانونی نکنیم، داشتن این قوانین بی‌معنی است.»

کاوه موسوی، حقوقدان نیز دستگیری احتمالی مهاجرانی را معادل “انفجار هسته‌ای” در مرکز فرماندهی سپاه پاسداران می‌داند و می‌گوید: «این بدان معنا خواهد بود که هیچیک از این افراد در امان نیستند و متوجه خواهند شد که قوانین کیفری بین‌المللی اجازه عفو  نمی‌دهد.»

موسوی با اشاره به دفاع مهاجرانی از خودش در زمینه کشتار زندانیان سیاسی و تاکید بر اینکه قوه قضاییه در ایران مستقل است، می‌گوید: «همین واقعیت که او معتقد است قوه قضائیه در ایران مستقل است، نشان‌دهنده مقصر بودن اوست. این تصور که این یک قوه قضائیه مستقل هست یا بوده، کاملاً پوچ است. اینکه او آن را تکرار می‌کند، نشان می‌دهد که او واقعا کیست.»

به گفته کاوه موسوی، مهاجرانی در زمان قتل عام زندانیان سیاسی موظف بوده اعتراض کند و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این جنایت انجام دهد و در صورت عدم توانایی هم می‌بایست استعفا می‌داد.

موسوی می‌گوید: «من بسیار شک دارم که وکیل مدافع او این خزعبلات را در یک پرونده قضایی به عنوان دفاع ارائه دهد.»

پلیس متروپولیتن از توضیح درباره این پرونده به گاردین خودداری کرده است.

“مسئله اصلی کتاب مهاجرانی درباره فتوای قتل رشدی نیست” 

کاوه موسوی یکی از شاکیان این پرونده در گفت‌وگو با تلویزیون ایران اینترنشنال تاکید کرده که موضوع اصلی شکایت از مهاجرانی فتوای قتل سلمان رشدی و کتاب مهاجرانی درباره آن نیست.

به گفته موسوی، متن شکایت از مهاجرانی ۳۱۱ صفحه است که تنها ۲۰ صفحه آن به موضوع فتوای قتل سلمان رشدی اشاره می‌کند و شکایت اصلی به موضوع کشتار سال ۶۷ و ترور مخالفان جمهوری اسلامی در دولت رفسنجانی مربوط است.

موسوی می‌گوید: «مهاجرانی در سال ۱۳۶۷ معاون حقوقی و پارلمانی نخست‌وزیر بوده است… او همچنین در دولت رفسنجانی و زمانی که صدها ترور در داخل و خارج کشور انجام شده، معاون حقوقی رفسنجانی بوده. شکایت ما بر اساس اصل صلاحیت جهانی و درباره نقش مهاجرانی در ترورها و قتل‌هاست.»

به گفته کاوه موسوی، روند شکایت از مهاجرانی دقیقا مانند روند شکایت از حمید نوری، دادیار سابق زندان رجایی‌شهر (گوهردشت) است که به دلیل دست داشتن در اعدام‌های سال ۶۷ از سوی دادگاه استکهلم به حبس ابد محکوم شد.

موسوی می‌گوید مطمئن است که مهاجرانی نیز به همین دلیل محکوم خواهد شد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.