باکو از بازداشت هفت عضو شبکه جاسوسی جمهوری اسلامی در آذربایجان خبر داد

سه شنبه, 11ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

در ادامه عملیات وزارت کشور جمهوری آذربایجان علیه شبکه جاسوسی جمهوری اسلامی در باکو و دیگر مناطق این کشور، هفت مظنون بازداشت شدند.

بر اساس گزارش رسانه‌های آذربایجان، دولت باکو صبح روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن، عملیاتی را در پایگاه اطلاع‌رسانی «سلام نیوز» و شبکه تلویزیونی «اینتراز» انجام داد.

هفت مظنونی که طی این دو عملیات بازداشت شدند، «کریموف»، «رحیموف»، «الکباروف»، «جعفروف»، «جبارلی»، «عبدولوف» و «جومشودوف» نام دارند.

اواخر آذر ماه امسال هم سازمان امنیت جمهوری آذربایجان از کشف یک شبکه پنج نفره جاسوسی مرتبط با جمهوری اسلامی خبر داده بود که به اتهام «خیانت به کشور» تحت بازداشت قرار گرفته‌اند.

هفته گذشته، دادگاه جرایم سنگین باکو اولین دور رسیدگی به پرونده این پنج متهم از جمله کاپیتان ناوگان نفتی دریای خزر جمهوری آذربایجان را برگزار کرد.

اما پیش از آن و در ماه‌های گذشته هم جمهوری آذربایجان از کشف و بازداشت اعضای چندین شبکه جاسوسی جمهوری اسلامی همچون «جنبش اتحاد مسلمانان» یا «حسینیون» خبر داده بود.

مقامات جمهوری اسلامی تاکنون واکنشی به بازداشت اعضای این گروه‌ها و اتهام جاسوسی آنان نشان نداده‌اند.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان صبح امروز با انتشار اطلاعیه‌ای برای شهروندان خود نسبت به مسافرت به ایران «هشدار سفر» صادر کرد.

در این اطلاعیه با اشاره به این که در پی حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران در روز جمعه (هفتم بهمن)، رییس تیم امنیتی سفارت کشته و دو تن دیگر نیز زخمی شدند، از شهروندان آذربایجانی خواسته شده از سفرهای غیر‌ضروری به ایران خودداری کنند.

این وزارت‌خانه همچنین از شهروندانی که به ایران سفر کرده‌اند خواست تا «نهایت احتیاط» و «ایمنی» را به خرج دهند.

تیره شدن روابط سیاسی دو کشور در شرایطی است که آذربایجان ماهیت حمله مسلحانه به سفارتش را «تروریستی» و جمهوری اسلامی آن را ناشی از انگیزه شخصی فرد مهاجم می‌داند.

این هشدار سفر و نیز بازداشت شبکه جاسوسی دیگری از جمهوری اسلامی، دو روز پس از تخلیه سفارت جمهوری آذربایجان در تهران اتفاق افتاده است.

شامگاه یک‌شنبه هیات دیپلماتیک این کشور از جمله علی علیزاده، ‌سفیر و کارکنان سفارت‌خانه و خانواده‌هایشان با یک هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری آ‌ذربایجان، ایران را ترک کردند.

صبح روز جمعه هفتم بهمن، سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هدف حمله‌ای مسلحانه قرار گرفت که بر اثر آن رییس تیم حفاظت این سفارت‌خانه که یک شهروند جمهوری آذربایجان بود کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

پیشتر باکو از به راه افتادن «کمپین‌ها علیه جمهوری آذربایجان» در ایران خبر داده بود و وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد افزایش کمپین‌های ضد این کشور در ایران، باعث تشویق حملات به مراکز دیپلماتیک جمهوری آذربایجان شده است.

این وزارت‌خانه روز جمعه کمی پس از حمله به سفارت آذربایجان در تهران که یک کشته بر جای گذاشت، اضافه کرد که با وجود تهدیدهای قبلی علیه سفارت این کشور در تهران، جمهوری اسلامی به درخواست‌ها درباره تامین امنیت این سفارت‌خانه حساسیت نشان نداده است.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.