عنکبوت مقدس از مشهد و اردن به آلمان رسید

جمعه, 14ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

عوامل فیلم عنکبوت مقدس در جشنواره کن فرانسه

ار اف ای

فیلم سینمائی عنکبوت مقدس به کارگردانی علی عباسی و نقش‌آفرینی زر امیرابراهیمی تا آخر فوریه در کلن و چند شهر دیگر آلمان نمایش داده می‌شود. این فیلم، جنایات سعید حنائی موسوم به «قاتل عنکبوتی» را با زبانی عریان و در مواردی خشن زنده می‌کند. سازندگان فیلم برای دور زدن سانسور، صحنه‌هائی از مشهد ۲۲ سال پیش را به عنوان محل وقوع جنایات در اردن بازسازی کرده‌اند.

سعید حنائی، دین‌باور متعصبی که دو سال از دوران جوانی خود را در خط مقدم جبهه جنگ ایران و عراق سپری کرده بود، در سال ۱۳۸۰ شمسی در مشهد دستگیر شد. این مرد، ظرف یکسال پیش از دستگیری ۱۶ کارگر جنسی زن را به وحشیانه‌ترین شکل ممکن کشته بود. سعید حنائی در بازجویی‌ها و در حضور دادگاه مدعی شد که می‌خواسته است در اجرای تعهدات دینی خود خیابان‌های مشهد مقدس را از وجود زنان کارگر جنسی پاک کند. او در پاسخ به کسانی که دیوانه‌اش می‌نامیدند، گفت: «بله، من دیوانه‌ام، دیوانه امام هشتم.»

دستگیری و محاکمه سعید حنایی در افکار عمومی شکافی عمیق ایجاد کرد. در مشهد، افراد متعصب و خشک‌اندیش، بدون توجه به نقش فعالی که آستان قدس رضوی در گسترش تن‌فروشی زیر عنوان صیغه ایفا می‌کند، از جنایات حنائی که در این میان به «قاتل عنکبوتی» معروف شده بود، پشتیبانی می‌کردند و با این استدلال که او به وظیفه دینی خود عمل کرده است، آزادی او را می‌طلبیدند. در مقابل، جامعه مدنی خواستار مقابله قضائی متناسب با جنایات وی بود.

سرانجام سعید حنایی در مشهد محاکمه و در روز ۱۸ فروردین سال ۱۳۸۱ اعدام شد. اما از آنجا که همزمان با جنایات تکان دهنده او پلیس مشهد نیز مدعی جمع کردن کارگران جنسی از خیابان‌ها بود، بسیاری از ناظران محلی بر این باور بودند که پلیس تمایلی به پیگیری قتل‌های زنجیره‌ای زنان بی‌پناه نداشته و چشم بر اقدامات خونبار حنائی بسته است.

«عنکبوت» و «و عنکبوت آمد»

دو سال پس از اعدام حنائی، فیلم مستندی اکران شد که عنوان «وعنکبوت آمد» را داشت. این فیلم کار مشترک رؤیا کریمی مجد و مازیار بهاری بود. این دو گزارشگر مجبور بودند در گفت و گو با خانواده و اطرافیان سعید حنائی ملاحظات داخل ایران را رعایت کنند، در نتیجه فیلم آنها نمی‌توانست از تمام حقیقت، به ویژه خشونت شدید قاتل پرده بردارد و تعصبات کور گروه‌های مذهبی مدافع او را نشان بدهد.

مدتی بعد، یک فیلم سینمائی هم با عنوان عنکبوت به کارگردانی ابراهیم ایرج‌زاد در ایران اکران شد که نقش برجسته‌ای را به سعید حنائی می‌داد.

ولی فیلم سینمائی عنکبوت مقدس که اکنون در کلن و چند شهر دیگر آلمان به نمایش درآمده و با استقبال تماشاگران ایرانی و آلمانی روبرو شده است، برخلاف دو فیلم پیش‌گفته بیانی تصویری و چنان قدرتمند دارد که تماشاگر را در تمام مدت بر صندلی خود میخکوب می‌کند.

صحنه‌های جنایت، در آمیزش با جنون مذهبی و خرافی قاتل چنان خشن تهیه شده‌اند که دیدن آن به افراد حساس و بیماران قلبی توصیه نمی‌شود. شخصیت اصلی فیلم این بار یک خبرنگار زن است که از تهران به مشهد رفته تا پرده از اسرار قاتل زنجیره‌ای بردارد. ماموران پلیس و قوه قضائیه به جای پشتیبانی از این زن پیگیر و بی‌باک، همواره در مسیر کار او سنگ می‌اندازند و حتی یک افسر پلیس قصد سوء استفاده جنسی از او را دارد.

نقش این خبرنگار را زر امیرابراهیمی به عهده دارد که به خاطر دریافت جایزه بهترین بازیگر زن فستیوال کن سال ۲۰۲۲ از شهرت و اعتبار زیادی برخوردار شده است. موفقیت فیلم عنکبوت مقدس در جشنواره کن یکی از دلایل مهم استقبال آلمانی‌ها از این فیلم است.

سیما سید بازیگر قدیمی تئاتر و ساکن شهر کلن آلمان در عنکبوت مقدس ایفای نفش کرده است. به گفته خانم سید روند تولید فیلم چهار سال طول کشیده است. او می‌گوید که کارگردان چون نمی‌توانست در ایران فیلمبرداری کند، صحنه‌هائی از مشهد سال ۱۳۸۰ را در اردن شبیه‌سازی کرده و تولید فیلم هزینه سنگینی داشته است.

عنکبوت مقدس تولید مشترک آلمان، فرانسه، سوئد و دانمارک است. در مراسم نمایش ویژه این فیلم که در سینما اودئون کلن برگزار شد، سیما سید گفت:

شاید این نخستین فیلم ایرانی پس از انقلاب باشد که زنان در آن عادی و طبیعی نشان داده می‌شوند. این فیلم بسیار بی‌پروا است و حتی ملاحظه مردمی را نمی‌کند که از جنایات قاتل پشتیبانی می‌کنند.

رودولف مولر، تماشاگر آلمانی پس از تماشای فیلم در سینما ادئون از آن به عنوان فیلمی یاد کرد که جنبه تصویری آن بسیار قوی است و بازیگران آن در بیشتر صحنه‌ها به جای دیالوگ برای ارتباط با بیننده از میمیک استفاده می‌کنند.

عنکبوت مقدس به دو زبان فارسی و آلمانی نمایش داده می‌شود و به این دلیل ایرانی‌ها و آلمانی‌ها می‌توانند به یک اندازه از آن بهره‌مند شوند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.