نگرانی حامیان حیات‌وحش از انقراض جانواران گوشت‌خوار ایران

سه شنبه, 1ام بهمن, 1392
اندازه قلم متن

palang

گروهی از هواداران حیات وحش ایران در نامه‌ای با صدها امضا به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، خواسته‌اند تا دولت این کشور پیش از آنکه گونه‌های در معرض خطر جانوارن گوشت‌خوار «دچار انقراض» شوند، دست به اقداماتی پیشگیرانه بزند.

هواداران محیط زیست ایران که در کارزاری تحت عنوان «کمپین نجات گوشت‌خواران بزرگ ایران» گرد هم جمع شده‌اند در نامه خود که برخی وب‌سایت‌های خبری در ایران آن را منتشر کرده‌اند، به‌ویژه در مورد انقراض زیرگونه‌های پلنگ ایرانی ابراز نگرانی کرده‌اند.

این گروه می‌گوید «بر اساس طبقه‌بندی “اتحادیه جهانی‌ برای محافظت از طبیعت”، یوزپلنگ ایرانی‌ با تعداد موجودِ حدود بین چهل تا هفتاد قلّاده در طبقه “در معرض خطر شدید”، پلنگ ایرانی‌ با تعداد کمتر از پانصد قلّاده در طبقه “در معرض خطر”، و در نهایت ‌خرس سیاه آسیایی، ‌خرس قهوه‌ای، گرگ ایرانی‌ و کفتار راه راه ایرانی‌ نیز به دلیل عدم وجود امکانات و انجام تکنیک‌های علمی‌ لازم در شناسایی و سرشماری آنها در طبقه “ارزیابی نشده” قرار دارند.»

این نامه در زمانی منتشر می‌شود که با انتشار خبر شکار گونه نایاب «گوزن زرد ایرانی» در پارک پردیسان، بار دیگر نگرانی‌هایی نیز در مورد انقراض این گیاه‌خوار منحصربه‌فرد منتشر شده است.

در عین حال خبرگزاری مهر در ۳۰ دی ماه طی گزارشی سال ۱۳۹۲ را سال «تلفات بی‌سابقه» گونه پلنگ در نقاط مختلف ایران نامیده است.

سازمان حفاظت از محیط زیست ایران در گزارش خود می‌گوید «اگرچه بسیاری از گونه‌های در معرض خطر تحت حمایت هستند اما متاسفانه ابزار و امکانات کافی برای حفاظت از آن‌ها وجود ندارد

به گزارش این خبرگزاری تنها از آغاز سال ۱۳۹۲ تا کنون «۱۲ پلنگ» کشته شده است.

سازمان حفاظت از محیط زیست ایران در گزارشی از «چکیده وضعیت حیات وحش کشور» که در وب‌سایت این سازمان منتشر شده است، می‌گوید «در حال حاضر بسیاری از گونه‌های مختلف جانوری یا مهره‌داران ایران در معرض تهدید قرار دارند».

این سازمان «تخریب و تکه‌تکه شدن زیستگاه‌های اصلی این جانوران و شکار و صید بی‌رویه آنها و خشکسالی‌های متوالی» در ایران را از جمله «عوامل اصلی تهدید آن‌ها» بر می‌شمرد.

هواداران جانوران گوشت‌خوار ایران نیز در نامه خود به حسن روحانی از جمله خواستار «کاهش برخورد بین انسان‌ها و حیوانات گوشت‌خوار»، «بالا بردن آگاهی عمومی» و اعلام مناطق «حفاظت‌شده» و «شکار ممنوع» در تمام مناطقی شده‌اند که حضور گونه‌های در خطر در آنها قطعی‌ست.

با این همه سازمان حفاظت از محیط زیست ایران در گزارش خود می‌گوید «اگرچه بسیاری از گونه‌های در معرض خطر تحت حمایت هستند اما متاسفانه ابزار و امکانات کافی برای حفاظت از آن‌ها وجود ندارد چه در مورد نمونه‌های برجسته‌ای نظیر یوزپلنگ یا گور ایرانی و چه در مورد گونه‌هایی با اهمیت کمتر نظیر خزندگان و دوزیستان.»

در عین حال برآوردهای سازمان حفاظت از محیط زیست ایران نشان می‌دهد که بودجه دولتی زیست‌محیطی در سال ۱۳۹۳ در مقایسه با سال روبه‌پایان، کاهش یافته است. اما از سوی دیگر در لایحه بودجه ۹۳ برای نخستین بار ردیفی برای «تقویت تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی» در نظر گرفته شده است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. جناب آقای روحانی ازشما عاجزانه تقاضا میکنم به حیات وحش توجه بیشتر و نگاه خاص داشته باشید که این حیوانات کم نظیر و رو به انقراش از نابودی نجات یابند