یوزپلنگ‌ها به خانه بازگشتند/ امید به رفع خطر انقراض با «آذر» و «توران»

جمعه, 21ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

شاهرود – ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ۲ یوزپلنگ‌ ماده «توران» و «آذر» به سایت تکثیر در اسارت پارک ملی توران شاهرود معرفی شدند.

بهرامعلی ظاهری عصر پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پس از دریافت نخستین واکسن ۱۰ هفتگی و مراحل ایمن‌سازی، این ۲ توله یوزپلنگ ماده به سایت پارک ملی توران معرفی شدند تا بقیه مراحل رشد را طی کنند.

وی با اشاره به اینکه هر ۲ توله یوزپلنگ به مرحله گوشتخواری رسیدند، ابراز کرد: «توران» و «آذر» پس از طی مراحل رشد و رسیدن به بلوغ می‌توانند به همراه «ایران» ماده یوزپلنگ دیگر این سایت پشتیبان خوبی برای تکثیر و زادآوری باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه از ۱۱ آذرماه تاکنون اقدام‌های مناسبی درخصوص پرورش و طی مراحل تغذیه از جمله شیردهی دستی شده است، یادآور شد: این ۲ توله یوزپلنگ توسط دامداری در منطقه توران پیدا شدند.

 

ظاهری با یادآوری اینکه چهار روز پایش منطقه توسط مأموران محیط زیست برای یافتن مادر این ۲ توله یوزپلنگ بی‌نتیجه ماند، افزود: به اجبار پرورش دستی این ۲ یوزپلنگ ۱۵ روزه در دستور کار قرار گرفت.

وی یکی از مهمترین راهبردهای اداره کل محیط زیست استان سمنان را حفاظت از زیستگاه و حضور گونه یوزپلنگ در طبیعت خواند و گفت: ۷۰ درصد از فعالیت محیط زیست به حفظ زیستگاه‌های یوزپلنگ معطوف شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از رصد ۶ یوزپلنگ ماده به همراه توله‌های خود در منطقه توران طی یکسال گذشته خبر داد و افزود: حفاظت از زیستگاه، فراهم کردن شرایط بلوغ و تکثیر در اسارت این گونه در خطر انقراض در اولویت است.

 

به گزارش ایرنا، یازدهم آذر ۲ توله یوزپلنگ تازه متولد شده (بین ۱۸ تا ۲۰ روزه) توسط یک چوپان در منطقه توران در شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان پیدا و زنده گیری شدند، حفاظت محیط زیست بلافاصله بعد از اطلاع از موضوع توله‌ها را به محل زنده گیری برگرداند تا شاید مادرشان پیدا شود، اما این اتفاق نیفتاد و به علت سردی هوا، توله‌ها به پاسگاه محیط بانی برگردانده شدند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.