ار اف ای: مراسم سالگرد انقلاب اسلامی: وعدۀ عفو و آزادی، تهدید اروپاییان

شنبه, 22ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

راه پیمایی حکومتی روز روز شنبه ۲۲ بهمن – تهران AP – Vahid Salemi

به نوشتۀ خبرگزاری‌های حکومتی، راهپیمایی روز شنبه ۲۲ بهمن در حالی برگزار شد که برخی از دولت‌های غربی و آمریکا در ماه‌های گذشته در پی براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بودند.

خبرگزاری تسنیم ادعا می‌کند که «برآوردهای اولیه و پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد که امسال جمعیت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور پیدا کنند»، اما هیچ عددی از شمار شرکت‌کنندگان منتشر نشده است.

 تسنیم می‌افزاید که «تصاویر اولیه حاکی از حضور گسترده مردم در تهران و سایر شهرها بود». اما عکس‌هایی که این خبرگزاری منتشر کرده چنین تصوری را ایجاد نمی‌کند.

خبرگزاری تسنیم با اتکا به این نوع عکس‌ها می‌نویسد که جمعیت نسبت به سال گذشته بیشتر بود.
خبرگزاری تسنیم با اتکا به این نوع عکس‌ها می‌نویسد که جمعیت نسبت به سال گذشته بیشتر بود. © Tasnim
یکی دیگر از عکسهای خبرگزاری تسنیم که به عنوان گواهی بر حضور انبوه مردم در راه‌پیمایی سالگرد انقلاب منتشر شده است
یکی دیگر از عکسهای خبرگزاری تسنیم که به عنوان گواهی بر حضور انبوه مردم در راه‌پیمایی سالگرد انقلاب منتشر شده است © Tasnim

قطعنامه‌ای به نام ملت ایران: به قانون حجاب احترام می‌گذاریم

در پایان راه‌پیمایی، قطعنامه‌ای به نام «ملت ولایتمدار» خوانده شد که در آن از جمله خطاب «به همه کسانی که با تحلیل‌های غلط و بن‌بست‌های فکری ناشی از لجاجت، بدنبال تضعیف نظام» هستند اعلام شد که یکپارچگی و اتحاد تمامی اقشار و گروه‌های کشور یک «وظیفۀ شرعی و انقلابی» است.

بخش بزرگی از متن قطعنامه با شعارهای همیشگی رژیم پر شده است. از جمله آمده است که «امروز حقانیت قرآن برای انسان غربی سرگشته از مکاتب دست‌ساز بشری که تشنۀ اخلاق و معنویت است بیش از پیش روشن‌ شده» و بنابراین دیر نخواهد بود که تمامی دنیا به اسلام روی بیاورد.

قطعنامه ادعا می‌کند که مردم ایران «نگاه ویرانگر، تحقیرکننده، و مستهجن فرهنگ غرب به زن» و تقابل آن با «نگاه مترقی و اصیل اسلامی» را درک کرده‌اند و بنابر این به «قانون حجاب و رعایت پوشش مناسب» احترام می‌گذارند.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن © Tasnim

تهدید و تطمیع

بند دیگری از قطعنامه به تهدید دولتهای اروپایی اختصاص یافته. این بند با اشاره به احتمال بسته شدن تنگۀ هرمز می‌گوید: «گسیل یک مشت ضد انقلاب اجیر شده و میدان دادن به آنها از تورنتو تا برلین با رنگ و لعاب حمایت از مردم را بر نمی‌تابیم و به کشورهای اروپایی هشدار می‌دهیم در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران مرتکب اشتباه تاریخی نشوند چرا که ما آن را به‌مثابه اعلام جنگ علیه ملت ایران تلقی می‌نمائیم و در آن ‌صورت باید سپاه را در تنگه‌های راهبردی و عرصه‌های دشوار ملاقات نمائید».

قطعنامۀ ۲۲ بهمن سپس با تأکید بر «رویکرد محبت‌آمیز و پدرانه»ی خامنه‌ای و عفو شماری از «محکومان حوادث اخیر»، از مسئولان می‌خواهد که حالا به فکر «بازسازی انقلابی و ترمیم اجتماعی و تقویت ذهنیت جامعه، خصوصاً جوانان و نوجوانان» باشند.

حسن روحانی در راه پیمایی۴۴ سالگی انقلاب اسلامی
حسن روحانی در راه پیمایی۴۴ سالگی انقلاب اسلامی © Tasnim

وعده‌های رئیسی: عفو چهره‌های فرهنگی و ورزشی

ابراهیم رئیسی در حاشیۀ راه‌پیمایی باز هم «نگاه پدرانه»ی علی خامنه‌ای را به رخ کشید و گفت که دولت از رهبر اجازه گرفته تا «دانشجویان، چهره‌های فرهنگی، ورزشی و رسانه‌ای را که در پی اقدامات غیرقانونی مشمول محدودیت‌هایی شده‌اند، مورد عفو قرار دهد».

او همچنین وعده داد که «تسهیلات بی‌سابقه برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور و رفع محدودیت، حتی برای آن دسته از ایرانیانی که در مقاطعی مرتکب اقدامات خلاف قانون شده‌اند» ایجاد گردد. به گفتۀ او جزییات این تصمیم‌ها بزودی ابلاغ خواهد شد.

۴۴ سال بعد از وقوع انقلاب اسلامی، ابراهیم رئیسی همچنان بخشی از سخنانش را به بدگویی از سلسلۀ پهلوی اختصاص داد و گفت: «برخی به دنبال تطهیر چهره رژیم دست‌نشانده پهلوی هستند، اما حکومت ستم‌شاهی پهلوی فقط عقب‌ماندگی را برای این ملت و کشور به بار آورد».

رئیسی حضور مردم در راهپیمایی امسال را «امیدآفرینی برای ملت ایران و ناامیدی دشمنان انقلاب اسلامی» دانست

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.