انتقال چهار زندانی کرد محکوم به اعدام به مکانی نامعلوم

پنجشنبه, 3ام بهمن, 1392
اندازه قلم متن

iran_kurden_prison2014

یک منبع مطلع به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که صبح روز چهار شنبه ۲ بهمن ماه چهار زندانی سنی مذهبی کُرد محکوم به اعدام از زندان قزلحصار کرج به مکانی نامعلومی منتقل شده‌اند در حالی که این زندانیان در روز شنبه ۲۸ دی ماه بعد از ۷۵ روز اعتصاب غذا با قول همکاری مسئولان زندان قزلحصار کرج به اعتصاب خویش پایان داده بودند. آنها در اعتراض به حکم اعدام شان و انتقال به زندان قزلحصار دست به اعتصاب غذا زده بودند.

یک منبع مطلع به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که صبح روز چهار شنبه ۲ بهمن ماه چهار زندانی سنی مذهبی کُرد محکوم به اعدام از زندان قزلحصار کرج به مکانی نامعلومی منتقل شده‌اند در حالی که این زندانیان در روز شنبه ۲۸ دی ماه بعد از ۷۵ روز اعتصاب غذا با قول همکاری مسئولان زندان قزلحصار کرج به اعتصاب خویش پایان داده بودند. آنها در اعتراض به حکم اعدام شان و انتقال به زندان قزلحصار دست به اعتصاب غذا زده بودند. این منبع مطلع به پرونده این زندانیان به کمپین گفت که خانواده این زندانیان در حال حاضر به شدت نگران وضعیت نامعلوم آنها هستند.

کمال مولایی، حامد احمدی، جهانگیر دهقانی و جمشید دهقانی، چهار زندانی سنی مذهب کرد و محکوم به اعدام هستند که از سالن یک بند ۳ زندان قزلحصار به مکان نامعلومی منتقل شده اند و هیچ خبری از آنها در دست نیست. این چهار زندانی اهل سنت از روز ۱۳ آبان ماه در اعتراض به نگهداری شان در بین زندانیان خطرناک و همچنین احتمال اجرای حکم اعدام شان اقدام به اعتصاب غذای (تر )کرده بودند و خواستار برگزاری دادگاهی علنی برای رسیدگی مجدد پرونده شان و انتقال به میان زندانیان اهل سنت در زندان های دیگر بودند. آنها با قول همکاری رییس زندان، اعتصاب خود را پس از ۷۵ روز شکستند اما اعلام کردند در صورتیکه به درخواست های آنها رسیدگی نشود مجددا اعتصاب خود را آغاز خواهند کرد.

جمشید و جهانگیر دهقانی دو برادر هستند که ۲۷ خرداد ۱۳۸۸ دستگیر شدند، کمال مولایی ۲۴ تیر همان سال و حامد احمدی هشتم مرداد ۱۳۸۸ بازداشت شد. این چهار نفر گفته‌اند که به خاطر «فعالیت‌های مذهبی مسالمت‌آمیز» و «کلاس‌های مذهبی برای کودکان در مساجد» دستگیر شده‌اند، اما اتهام آنها قتل یک روحانی سنی‌ مذهب حامی حکومت در ۲۶ شهریور سال ۸۸ است.

این منبع آگاه به پرونده این زندانیان با اظهار اینکه پس از ۷۵ روز اعتصاب غذا هر چهار زندانی در وضعیت بد جسمی قرار دارند و دچار کاهش شدید وزن شده اند، گفت: « در مدت اعتصاب چندین بار آنها بیهوش شده بودند و توسط زندانیان دیگر برای تزریق سرم به بهداری منتقل شده بودند. آنها در آخرین ملاقات با خانواده هایشان گفته اند که دچار لرزش بدن، ضعف بینایی ، سوزش ادرار، خونریزی کلیه و روده شده اند و کاهش وزنشان نیز مشهود بوده است.»

به گفته این منبع مطلع به پرونده این زندانیان، مسولان قضایی و امنیتی بارها این زندانیان و خانواده‌های آنها را تهدید به اجرای حکم اعدام شان کرده‌ بودند. با این حال روز چهار شنبه ۲۴ دی ماه، سیدعلی حسینی، رئیس زندان قزلحصار کرج برای اولین بار به دیدار این زندانیان اعتصابی رفت و به آنها قول مساعده داده بود که به آنها کمک خواهد کرد و پس از این دیدار زندانیان به اعتصاب غذای خود پایان داده بودند.

همچنین به گفته‌ی این منبع، خانواده‌ی این زندانیان بعد از چندین بار مراجعه به دفاتر رئیس قوه قضاییه، ریاست جمهوری و مجلس و ارائه نامه‌یی پس از گذشت ۶۵ روز از اعتصاب غذا فرزندانشان برای اولین بار آنها را به مدت ۱۰ دقیقه به صورت کابینی ملاقات کردند.

از: ایران امروز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.