پلیس مبارزه با تروریسم بریتانیا: جمهوری اسلامی بارها برای ربودن یا کشتن مخالفان اقدام کرده است

جمعه, 28ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

تهدیدهای امنیتی از نیروهای اسلامگرای افراطی به عوامل حکومت‌هایی نظیر جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده است

رئیس پلیس مبارزه تروریسم بریتانیا اعلام کرد عوامل مرتبط با نظام جمهوری اسلامی دست‌کم ۱۵ بار برای ربودن یا حتی قتل شهروندان بریتانیایی و افراد مقیم در این کشور اقدام کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز شامگاه پنجشنبه ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن‌ماه) به‌نقل از مت جوکس نوشت: نیروهای پلیس مبارزه با تروریسم بریتانیا در حال حاضر به‌طور فزاینده‌ای با تهدیدهای «دولت‌‌های متخاصم»، از جمله چین، روسیه و ایران مواجه‌اند. به‌گونه‌ای که کانون تهدیدهای امنیتی از نیروهای اسلامگرای افراطی به عوامل دولتی تغییر کرده است.

به‌گفته مت جوکس، در دو سال گذشته شمار تهدیدهای امنیتی با منشا دولتی در بریتانیا چهار برابر شده است.

به گفته این مقام پلیس بریتانیا، هم‌اکنون تقریبا یک‌پنجم توان نیروهای ضد تروریسم این کشور صرف مقابله با تهدیدهای امنیتی با خاستگاه دولتی می‌شود.

رویترز در بخش دیگری از این گزارش نوشت: پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر نیویورک و حملات مرگ‌بار بعدی در بریتانیا، دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور به‌طور ویژه روی فعالیت گروه‌های اسلام‌گرای تندرو، در داخل و خارج، متمرکز شدند. امری که‌به‌نظر تغییر کرده است و متوجه تهدیدهای دولتی شده است.

رئیس پلیس مبارزه تروریسم بریتانیا که در مقر پلیس متروپولیتن لندن صحبت می‌کرد، ضمن اشاره به شمار توطئه‌های عوامل وابسته به جمهوری اسلامی در بریتانیا از حکومت ایران به‌عنوان یک «تهدید» نام برد.

در آبان‌ماه گذشته نیز کن مک کالوم، رئیس سرویس امنیتی داخلی بریتانیا (ام‌آی‌فایو) اعلام کرد۷ عوامل وابسته به جمهوری اسلامی تنها ظرف یک سال، ۱۰ بار برای ربودن یا کشتن مخالفان نظام در داخل خاک بریتانیا اقدام کرده‌اند.

به‌نوشته رویترز سال گذشته میلادی، عالی‌ترین مقام سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن برای اعتراض به تداوم تهدیدهای امنیتی به وزارت خارجه احضار شد.

ابراز نگرانی پلیس مبارزه تروریسم بریتانیا در حالی است که بر اساس گزارش‌های منتشرشده در میان وزرای دولت ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اختلاف نظر وجود دارد.

وزارت خارجه بریتانیا اصرار دارد با تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، کانال‌های ارتباطی با حکومت ایران بسته می‌شود و این موضوع برخلاف سیاست رسمی لندن است.

از زمان شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، تهدیدهای امنیتی عوامل جمهوری اسلامی علیه فعالان سیاسی یا روزنامه‌نگاران ایرانی، به‌طور قابل ملاحظه‌ای در کشورهای مختلف افزایش یافته است.

طی ماه‌های گذشته، علاوه بر بریتانیا، مقام‌های ارشد و دستگاه‌های اطلاعاتی شمار دیگری از کشورهای جهان از جمله استرالیا، کانادا و آلمان، اعلام کرده‌اند عوامل وابسته به جمهوری اسلامی، فعالان سیاسی مخالف نظام را تهدید کرده‌اند یا خانواده‌هایشان را در ایران زیر فشار قرار داده‌اند.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.