انتقاد کانون نویسندگان ایران از فضای «تهدید و سرکوب»

جمعه, 4ام بهمن, 1392
اندازه قلم متن

kanun-nevisandegan

کانون نویسندگان ایران با صدور اطلاعیه‌ای که روز پنج‌شنبه، سوم بهمن‌ماه، منتشر شد با انتقاد شدید از حکومت ایران، از لغو تشکیل جلسه «جمع مشورتی» این کانون که قرار بود در منزل یکی از اعضای آن برگزار شود خبر داد.

آن طور که در بیانیه رسمی کانون نویسندگان ایران که تاریخ اول بهمن‌ماه را بر خود دارد آمده است، جلسه ماهانه این نهاد قرار بوده است روز سه‌شنبه، ۲۴ دی‌ماه، برگزار شود، اما تلفنی از «یکی از ادارات وزارت اطلاعات» مانع آن شده است.

اطلاعیه کانون نویسندگان «همزمانی» این مسئله با جلسه رئیس جمهور ایران با تعدادی از هنرمندان کشور را بهانه‌ای برای طرح این پرسش دانسته که «چه رابطه‌ای میان آن آواز سر دادن‌ها پیرامون آزادی و هنر، زیرزمینی شدن اندیشه، آن ابراز خرسندی‌ها و امیدواری‌ها با این تهدید و سرکوب وجود دارد؟»

حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم، شامگاه چهارشنبه، ۱۸ دی، در دیدار با جمعی از هنرمندان در تالار وحدت تهران، با بیان این‌ که «وظیفه دولت مداخله در هنر نیست»، تقسیم هنرمندان به «ارزشی و غیر ارزشی» را بی‌معنا دانست و به انتقاد از هنر فرمایشی پرداخت.

آقای روحانی همچنین نگاه امنیتی به هنر را «بزرگ‌ترین اشتباه امنیتی» برشمرد و اظهار داشت: «همه باید بدانیم که هنر خطر نیست و هنرمند امنیت کشور را به مخاطره نمی‌اندازد؛ به هنر و هنرمند اعتماد کنیم.»

در اطلاعیه کانون نویسندگان ایران، این سخنان رئیس جمهوری با اشاره به لغو برگزاری جلسه این کانون مورد انتقاد قرار گرفته و آمده است: «چنین دم خروسی را چه طور می‌شود با قسم حضرت عباس نادیده گرفت؟ مگر می‌شود از آزادی هنر سخن گفت و در‌‌ همان حال فعالیت‌ تشکلی چون کانون نویسندگان ایران را که نزدیک به نیم‌قرن است پرچم آزادی بیان را برافراشته و آزادی را ضرورت ادبیات و هنر خلاق و پیشرو می‌داند، ممنوع داشت؟»

کانون نویسندگان ایران، بر مبنای اساس‌نامه‌اش، نهادی فرهنگی، صنفی و غیر انتفاعی است که در سال ۱۳۴۷ و توسط تعدادی از بزرگ‌ترین شاعران و نویسندگان ایران مانند احمد شاملو، محمود اعتمادزاده، سیمین دانشور، اسماعیل خویی و سیمین بهبهانی تاسیس شد.

فعالیت این نهاد هم در دوران حکومت پهلوی و هم در دوران جمهوری اسلامی با محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو بود، تا جایی که بارها توسط نهادهای امنیتی تعطیل و غیرقانونی اعلام شد.

محمدجعفر پوینده، محمد مختاری و علی‌اکبر سعیدی سیرجانی، سه عضو کانون نویسندگان ایران، هستند که در دهه ۱۳۷۰ و در جریان سلسله اتفاقاتی که به «قتل‌های زنجیره‌ای» مشهور شد، توسط پرسنل ارشد وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی کشته شدند.

در اطلاعیه کانون نویسندگان ایران، «مشکل اساسی» نویسندگان و هنرمندان در کشور، نه «تعریف آزادی، بلکه نبودن آن» عنوان و تاکید شده است که این نهاد «دسترسی ادبیات و هنر به آزادی را، حتی امید آن را، از راه قدرتمداران آزادی‌ستیز ممکن نمی‌داند و صورت مسئله را با راه حل آن یکسان نمی‌پندارد.»
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.