روایت گردشگر اسپانیایی از چهار ماه زندان در ایران: تنها به لحظه آزادی فکر می‌کردم

جمعه, 12ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

آنا بانیرا، گردشگر ۲۵ ساله اسپانیایی که هفته گذشته پس از حدود چهارماه از زندان در ایران آزاد شد، در اولین گفت‌وگوی رسانه‌ای خود گفت در طول دوران بازداشت خودش را مجبور کرد به چیزی جز آزادی فکر نکند، «زیرا مرتکب هیچ اشتباهی نشده بود.»

به گزارش رویترز، او که موهایش را پس از زندان کوتاه کرده است سخت‌ترین بخش دوران زندان را بی‌خبری از اتهامات خود و ناتوانی در برقرای ارتباط با زندانیان دیگر که به انگلیسی صحبت نمی کردند عنوان کرد.

او گفت: «حس عدم اطمینان و ترس از اتهام به جاسوسی در ابتدای گرفتاری که در نهایت هم اتفاق افتاد، شرایط را بسیار سخت می کرد.» او افزود: «شما امیدوارید که آزاد خواهید شد چون هیچ اشتباهی مرتکب نشدید، اما مشکل اینجاست که روزها می گذرند و آنها شما را آزاد نمی کنند و شما باید خودتان را مجبور کنید که تنها به لحظه آزادی فکر کنید.»

بانیرا که برای یک سازمان غیردولتی حقوق بشر کار می کند می گوید که یک فعال اجتماعی نیست و در اعتراضات ضد دولتی که پس از کشته شدن مهسا امینی در ایران آغاز شد شرکت نداشته است.

او گفت که ورود او به ایران در تاریخ ۶ سپتامبر به عنوان گردشگر و در ادامه توری صورت گرفت که در کشور گرجستان و ارمنستان آغاز شده بوده است.

او در مسیر تخت جمشید و در حالیکه همراه دوست ایرانی خود در پمپ بنزین بود دستگیر شد. بانیرا گفت بازداشت او در اواسط اکتبر و درست یک روز پس از حضور در اداره مهاجرت و درخواست تمدید ویزا صورت گرفته است.

یک شهروند اسپانیائی دیگر به نام سانتیاگو سانچز ۴۱ ساله نیز از سوی مقامات ایرانی به جاسوسی متهم شده و از ماه اکتبر در بازداشت به سر می برد.

او در حال تکمیل یک راه پیمائی ۶۸۰۰ کیلومتری از مادرید به قطر، برای شرکت در جام جهانی فوتبال بود.

طبق گزارش‌ها، خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه اسپانیا، برای فشار به دولت ایران جهت آزادی سانچز، روز پنجشنبه با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود تماس گرفت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.