موج واکنش منفی در آمریکا به اظهارات وزیر دولت نتانیاهو

شنبه, 13ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

بتسال اسموت‌ریچ (راست) در کنار نتانیاهو

بتسال اسموت‌ریچ (راست) در کنار نتانیاهو

در پی درخواست وزیر ارشد اسرائیلی برای «محو» یک شهرک فلسطینی در کرانه باختری، که با واکنش تند دولت آمریکا روبه‌رو شد، رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که هیچ مقام آمریکایی در سفر قریب‌الوقوع او به واشینگتن، با وی دیدار نخواهد کرد.

همزمان، شماری از سازمان‌های آمریکاییان یهودی از دولت جو بایدن خواستند مانع از ورود این وزیر اسرائیلی به خاک آمریکا شود.

به نوشته تایمز اسرائیل و یدیعوت آحرونوت، کاخ سفید ورود بتسال‌ال اسموت‌ریچ را منع، و دیدار میان او با جَنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، را لغو کرد.

برنی ساندرز، سناتور ارشد حزب دموکرات، روز یازدهم اسفند گفت که اظهارات نفرت‌انگیز بتسال‌ال اسموت‌ریچ ممکن است باعث ریختن خون بی‌گناهان شود.

ند پرایس، سخنگوی کاخ سفید، روز دهم اسفند گفته بود اظهارات نفرت‌انگیز و غیرمسئولانه اسموت‌ریچ به‌شدت نگران‌کننده است و دولت آمریکا آن را محکوم می‌کند.

به‌ دنبال تشدید بحران امنیتی میان اسرائیل و فلسطینیان پس از قتل دو برادر اسرائیلی در حمله مسلحانه یک مرد فلسطینی در روز هفتم اسفند در نزدیکی شهرک حواره، و سپس حمله صدها شهرک‌نشین به شهرک فلسطینی همجوار و روستاهای اطراف آن، بتسال‌ال اسموت‌ریچ در یک سخنرانی گفت «شهرک حواره باید محو شود».

او سپس «توضیح» داد که منظورش شهرک‌نشین‌ها یا شهروندان عادی اسرائیل نبوده، بلکه «دولت اسرائیل» باید حواره را منهدم کند.

آمریکا از بنیامین نتانیاهو خواسته است که از اظهارات این وزیر ارشد خود ابراز برائت کند. اما آقای نتانیاهو تاکنون به این درخواست بی‌اعتنایی کرده است.

بتسال‌ال اسموت‌ریچ، رهبر حزب «صهیونیسم مذهبی» یک متحد کلیدی در دولت ائتلافی به‌شدت راستگرای بنیامین نتانیاهوست، که دو پست وزارتی را همزمان در دست دارد. او وزیر دارایی و همچنین وزیر مسئول اختیارات کرانه باختری در وزارت دفاع است.

در حمله شهرک‌نشین‌ها به حواره، ده‌ها خانه و خودروی فلسطینیان به آتش کشیده شد و هزاران فلسطینی ساکن این منطقه ساعات دلهره‌آوری را تجربه کردند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.