ضد و نقیض‌گویی مسئولان درباره حملات شیمیایی به مدارس؛ از دعوت به سکوت تا تئوری هراس جمعی

یکشنبه, 14ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

جلوگیری کریمی قدوسی از صحبت در مورد حمله‌شیمیایی به مدارس: «آب به آسیاب دشمن نریزید»

 

با وجود گذشت بیش از سه ماه از شروع مسمومیت دانش‌آموزان در اثر حملات شیمیایی به مدارس، مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز در جهت شناسایی عوامل و دلایل این اتفاق هیچ اقدام عملی انجام نداده‌اند.

در این میان، برخی نظریه هراس اجتماعی را پیش کشیده‌اند تا صحت موضوع را زیر سوال ببرند و برخی دیگر هم نمایندگان مجلس را به سکوت دعوت کردند تا آب به آسیاب «دشمن» ریخته نشود. عده‌ای نیز این حملات را ترور بیولوژیک خواندند. بعضی هم توپ را به زمین مخالفان جمهوری اسلامی و عوامل خارجی انداختند تا از خود رفع مسئولیت کنند.

محمدرضا نوراللهیان، رئیس سابق سازمان حوزه‌ها، در مورد مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان که بیشتر آن‌ها دخترند، با اشاره به اینکه اقدام‌های مسئولان جمهوری اسلامی تا به امروز برای مردم قابل پذیرش نیست، گفت: «پس از گذشت بیش از ۱۰۰ روز، مسئولان مربوطه می‌گویند هنوز سرنخی در خصوص این حادثه پیدا نکرده‌اند. برای کسب اعتماد مردم و آرامش بخشی به جامعه باید شفافیت و پاسخگویی سریع و دقیق در دستور کار قرار گیرد. مردم می‌توانند در پیدا کردن سرنخ مسمومیت‌ها به مسئولان کمک کنند، شفاف عمل کردن در حاکمیت مساوی با اعتماد عمومی است.»

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش نیز سرانجام به حملات شیمیایی به مدارس واکنش نشان داد و گفت: «به‌دلیل نگرانی والدین در مسئله مسمومیت دانش‌آموزان عذرخواهی می‌کنم.» این درحالی‌ است که او اواخر بهمن‌ماه گفته بود مسمومیت‌ها شایعه‌اند و این ادعا را مطرح کرد که دانش‌آموزان منتقل‌شده به بیمارستان «بیماری‌های زمینه‌ای» داشته‌اند.

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، نیز حملات شیمیایی به مدارس را ترور بیولوژیک خواند و گفت: «مسئله مسمومیت دانش‌آموزان امری نیست که مجلس، دولت و قوه قضاییه بخواهند از آن کوتاه بیایند یا به آن کم‌توجهی کنند. این مسئله باید به طور جدی دنبال شود. به نظر من این موضوع یک ترور بیولوژیک است که باید پیگیری‌ها با جدیت انجام شود.»

آصفری در گفت‌وگو با ایلنا سازمان پدافند غیرعامل را یکی از مسئولان پیگیری این اتفاق معرفی و اعلام کرد که این سازمان باید در این مسئله پاسخگو باشد.

این در حالی است که غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، مدعی شد مدارس در پدیده‌ای به نام هراس اجتماعی درگیر شده‌اند و به این ترتیب اصل مسمومیت سریالی مدارس را زیر سوال برد. جلالی در یادداشتی نوشت: «در کنار تلاش دشمن برای بر هم زدن امنیت مدارس امروز فضای عمومی و به‌ویژه مدارس کشور درگیر پدیده‌ای به نام هراس اجتماعی نیز شده‌اند. البته بدین معنا نیست که مسمومیت‌ها واقعی نیست. دانش‌آموزان علائمی مثل سرگیجه و سردرد داشتند اما تیم‌های ما نتوانستند در آن مقطع سرنخ قابل‌تاییدی از عامل مسمومیت پیدا کنند و نمونه‌های به‌دست‌آمده قطعیت لازم را نداشتند.»

او با مطرح کردن ایده «هیستری جمعی» گفت: «جریان معاند تلاش کرد با دامن زدن به هراس اجتماعی از طریق رسانه‌ و مشابه‌سازی مسمومیت‌ها از آب گل آلود ماهی بگیرد. آنچه امروز در برخی مدارس رخ می‌دهد، ناشی از مداخله مستقیم جریان نفاق و معاندان در کشور است که تلاش دارند با گشودن جبهه جدیدی از جنگ ترکیبی، با برچسب نقض حقوق بشر فشارها بر دولت و ملت را تشدید کنند. سناریو خبیثانه‌ای است.»

ایده ارتباط دادن هراس اجتماعی یا هیستری جمعی به حملات شیمیایی و مسمومیت دانش‌آموزان را ابتدا علی علیزاده، کارشناس سیاسی حامی جمهوری اسلامی، در برنامه اینترنتی «جدال» مطرح شد. پس از آن، حمیدرضا جلایی‌پور نیز این ویدیو را در کانال تلگرامی خود بازنشر کرد و اکنون رئیس سازمان پدافند غیرعامل هم این نظریه را مطرح می‌کند. درحالی که به عقیده پزشکان، با توجه به اینکه وزارت بهداشت هم مسمومیت‌ها را تایید کرده است، این نظریه نمی‌تواند صحیح باشد.

با وجود اینکه مسئولان جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته‌اند توضیحی قابل‌قبولی برای این مسمومیت‌ها و حملات به مدارس ارائه کنند، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور مدعی شد که طراحان مسمومیت‌ها «همان طراحان شعار زن، زندگی و آزادی‌اند».

سید مجید میراحمدی، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور، در مورد حملات شیمیایی به مدارس غالبا دخترانه گفت: «طراحان مسمومیت دختران و طراحان شعار زن زندگی و آزادی و جنگ ترکیبی دو روی یک سکه‌اند؛ هدف اصلی آن‌ها ایجاد ناامنی روانی خصوصا برای دختران دانش‌آموز، به تعطیلی کشاندن مدارس و سپس اتهام‌زنی به نظام است تا بتوانند مجددا شعله خاموش‌شده اغتشاشات را روشن کنند.»

جمهوری اسلامی در حالی که مدعی است هنوز نتوانسته شواهدی از این حملات پیدا کند که به دستگیری و معرفی عاملان آن ختم شود، مسئولیت را به گردن گروه‌های دیگر و علی‌الخصوص مخالفانش می‌اندازد. این در حالی‌ است که در جریان اعتراض‌ها، فیلم‌های بسیاری از دوربین‌های مداربسته شهری حتی در کوچه‌ها منتشر شد و نیروهای امنیتی برای مقابله با «عمامه پرانی» مخالفان نیز با استفاده از نیروهای لباس‌شخصی تعدادی از آخوندها را طعمه کردند تا جوانانی را که به این روش اعتراض می‌کردند، دستگیر کنند یا برخی شعارنویسان را به وسیله گشت‌های شبانه‌روزی بازداشت کردند. به همین علت برای بخش قابل‌توجهی از مردم  باورپذیر نیست که جمهوری اسلامی عوامل واقعی این اتفاق را نشناسد. برخی معتقدند بخش زیادی از نیروهای درون نظام از دست داشتن جمهوری اسلامی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در این اتفاق خبر دارند.

درگیری لفظی در مجلس بر سرحملات شیمیایی به دانش‌آموزان دختر

جو مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه، در پی مطرح شدن مسئله مسمومیت دانش‌آموزان، برای دقایقی متشنج شد. در حالی که نظری، نماینده خلخال، قصد داشت در خصوص مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در خلخال تذکر دهد، کریمی قدوسی، نماینده مشهد، تلاش کرد از بیان تذکر او ممانعت کند که این موضوع باعث شد جو مجلس تا مدتی ناآرام باشد.

نظری پس از تذکر در مورد مسمومیت دانش‌آموزان در خلخال، با تذکر قالیباف مواجه شد که در مورد موضوع اصلی مجلس صحبت کند. نظری پس از تذکر قالیباف گفت: «آقای قالیباف در شهرستان خلخال دانش‌آموزان به دلیل مسمومیت به بیمارستان رفته‌اند و بعد شما توقع دارید من درباره چه چیزی صحبت کنم؟ وظیفه من این است که بگویم که دستگاه‌ها موضوع را پیگیری کنند و از دستگاه‌های مسئول این را مطالبه کنم. از صبح مردم به من زنگ می‌زنند و می‌خواهند که موضوع را پیگیری کنم.»

پس از آن، تعدادی از نمایندگان مجلس به نظری اعتراض کردند و خواهان سکوت او شدند. نماینده خلخال در ادامه، به این اقدام نمایندگان از جمله کریمی قدوسی واکنش نشان داد و با صدای بلند گفت: «دانش‌آموزان در خلخال مسموم شده‌اند و من باید اعلام کنم. گویا آقای کریمی قدوسی ناراحت می‌شوند، پس من دیگر حرفی نمی‌زنم.»

اشاره نظری به این موضوع بود که در زمان بیان تذکرش، کریمی قدوسی بالای سر او ایستاده بود و در حال بیان صحبت‌ها و توضیحاتی به نظری بود. به گزارش دیده‌بان ایران، بعد از صحبت‌های نظری، محمودوند، نماینده خرم‌آباد، با فریاد گفت: «کریمی قدوسی چه کاره است؟»

محمودوند سپس به کنار صندلی نظری رفت و همین باعث شد تعداد دیگری از نمایندگان هم در کنار صندلی نظری بروند و مشغول گفت‌وگو شوند. محمودوند از نمایندگان می‌خواست به موضوع مسمومیت اعتراض کنند و حرف بزنند؛ در همین حین، موسی غضنفرآبادی، نماینده بم، با تلفن همراهش از مکالمات نمایندگان فیلم می‌گرفت.

دقایقی بعد جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد، در تذکری در واکنش به صحبت‌های نظری گفت: «آقای نظری بیان داشت که من نمی‌گذارم او صحبت کند؛ بنده هم مثل نمایندگان در اینجا نشسته‌ام و در جمع خودمان صحبت می‌کنم.» او در ادامه به واکنش‌ها در مورد ماجرای حملات شیمیایی به مدارس دخترانه پرداخت و گفت: «من این نکته را با دلسوزی به برخی از همکاران گفته‌ام که در موضوع مسمومیت دانش آموزان عزیز توجهات لازم را داشته باشند. نظام جمهوری اسلامی ایران صادق در برابر مردم و مقتدر در برابر دشمن است. نظامی است که توانسته است پوزه ۴۷ سرویس اطلاعاتی دشمن را در جنگ ترکیبی اخیر به خاک بمالد؛ پس آیا نمی‌تواند از پس چنین توطئه‌ای برآید؟ از همکاران تقاضا دارم با فضایی که دشمن در پی ایجاد التهاب است، آشنا باشند و بنزین در التهاب دشمن نریزند. کمیسیون امنیت ملی هم دغدغه دارد. اجازه ندهیم این موضوع‌ها در جامعه التهاب ایجاد کند.»

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.