نابودی ۷۰ هزار فرصت شغلی با خشک شدن تالاب هامون

دوشنبه, 7ام بهمن, 1392
اندازه قلم متن

hamun
مدیر ملی طرح حفاظت از تالابهای ایران گفت: خشک شدن تالاب هامون باعث از بین رفتن ۷۰ هزار فرصت شغلی شد.

به گزارش ایرنا، محسن سلیمانی روزبهانی، مدیر ملی طرح حفاظت از تالابهای ایران روز یکشنبه در نخستین کارگاه مشورتی تدوین برنامه مدیریت تالابها در مجتمع آفتاب تالاب بین المللی چغاخور چهارمحال وبختیاری با تاکید بر ضرورت حفاظت مردمی از تالابها افزود: خشک شدن تالاب هامون باعث از بین رفتن ۷۰ هزار فرصت شغلی شد.

به گفته وی، اجرای طرحهایی که موجب کشت چغندر قند و سیب در محدوده دریاچه ارومیه شد بدلیل آب بر بودن این دو محصول صحیح نبود.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالابهای ایران گفت: مردم و ذی نفعان در کنار تالابها بهترین حافظان این منابع خدادادی هستند از این رو مشارکت مردم در صیانت از تالابها به یک نگاه سازمانی تبدیل شده است.

سلیمانی افزود: توسعه ناپایدار باعث نابودی تالابها می شود و توسعه پایدار نقش مهمی در حفظ و صیانت از تالابها خواهد داشت.

به گفته وی، تعادل بین توسعه و حفاظت در قالب زیست بوم باید در کنار تالابهای کشور از جمله تالاب بین المللی چغاخور حاکم شود.

وی افزود: در طرح مدیریت تالابها تنها نباید به تالاب بعنوان یک چاله آب نگریست، بلکه برای حفاظت از تالاب باید به حوضه های آبریز نیز توجه شود.

سلیمانی گفت:ظرفیت سازی و آموزش ذی نفع ها، تدوین برنامه جامع مدیریتی تالابها در فرایند مشارکتی، تصویب برنامه های جامع مدیریتی و توجه به ساختارهای بین بخشی در حفاظت از تالابها نقش مهمی دارد.

وی گفت: در اکوتوریسم تالابها باید تور گردانهای بومی نقش آفرینی کنند و گردشگری بر محور اکوتوریسم باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تالاب بین المللی چغاخور یکی از نخستین تالابهای کشور است که به ثبت جهانی رسیده است.

ˈسعید یوسف پورˈ در این کارگاه افزود: حدود ۱۵ گونه پرنده آبزی در تالابهای استان زیست می کنند.

به گفته وی، توسعه پایدار می تواند نقش مهمی در حفظ تالابها داشته باشد و باید در این راستا از ظرفیت مردمی استفاده کرد.

فرماندار شهرستان بروجن نیز گفت: با توجه به وجود تالابهای بین المللی در این شهرستان، بروجن بعنوان شهرستان سبز کشور مطرح است.

ˈفتاح کرمیˈ افزود: مردم شهرستان بروجن سالهاست در کنار تالابهای بین المللی گندمان و چغاخور حضور داشته و از مهمترین حافظان این تالابها بوده اند.

به گزارش ایرنا، طرح حفاظت از تالابهای ایران با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی(GEF) و برنامه توسعه ملل متحد(UNDP) از سال ۲۰۰۵ آغاز شد.

کاهش یا حذف دائمی تهدیدات و بطورکلی پایداری و بقای زیست بوم های تالابی، هدف این طرح است که بعنوان پایلوت در سه تالاب دریاچه ارومیه، شادگان و پریشان اجرا شده است.

در این کارگاه مشورتی جمعی از مسوولان شهرستان بروجن و مردم دهستان چغاخور واقع در حاشیه این تالاب بین المللی حضور داشتند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.