بررسی دوباره پرونده ۱۴متهم پرونده مرگ عجمیان با قاضی قبلی که پنج حکم اعدام صادر کرد

دوشنبه, 15ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

رادیو فردا

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، قرار است پرونده ۱۴معترض بازداشتی در رابطه با مرگ روح‌الله عجمیان، بسیجی کشته‌شده در کرج، با همان قاضی که احکام اولیه از جمله حکم اعدام برای پنج متهم را صادر کرده بود، برگزار شود.

این اطلاعات حاکی است که دادگاه مجدد ۱۴نفر از ۱۶متهم پرونده مرگ عجمیان روز ۱۵ اسفند در شعبه یک دادگاه انقلاب کرج و به ریاست قاضی موسی آصف‌الحسینی برگزار می‌شود.

پیشتر دیوان عالی کشور حکم این معترضان را به دلیل «وجود نقص در رسیدگی» نقض کرد و پرونده را به منظور «رسیدگی مجدد و تکمیل تحقیقات و صدور رای مجدد» به همان شعبه‌ دادگاه فرستاد.

این معترضان به اتهام نقش داشتن در کشته شدن روح‌الله عجمیان، بسیجی کشته‌شده در کمالشهر کرج در جریان اعتراضات در مراسم چهلم حدیث نجفی بازداشت شدند.

پیشتر محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو معترض بازداشتی دیگر این پرونده حکم اعدام گرفتند و پس از تایید این حکم در دیوان عالی کشور در ۱۷ دی ماه اعدام شدند.

علاوه بر کرمی و حسینی، در این پرونده رضا آریا، حمید قره‌حسنلو و حسین محمدی نیز حکم بدوی اعدام دریافت کردند.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی اواسط آذر گفت که اتهام کسانی که حکم اعدام دریافت کردند «اقدامات موثر و اصلی [در مرگ مقتول] از قبیل جرح با چاقو و ضرب و جرح با سنگ و مشت و لگد و کشیدن بدن برهنه روی آسفالت خیابان» بوده است.

او افزود که ۱۱ متهم دیگر از جمله سه متهم کمتر از ۱۸ سال، به حبس‌های طولانی مدت و تبعید (نفی بلد) محکوم شدند.

صدور اعدام برای حمید قره‌حسنلو، پزشک متخصص، در این پرونده با واکنش گسترده بین‌المللی مواجه شد.

همچنین اعدام کرمی و حسینی نیز موجی از خشم و اعتراض عمومی را برانگیخت.

قبل از این اعدام‌ها، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران هشدار داده بود که مقام‌های جمهوری اسلامی «کارزار» صدور حکم اعدام برای معترضان به راه انداخته‌اند.

وکلای دادگستری و فعالان حقوق بشر معتقدند که انتساب اتهام محاربه به متهمان این پرونده ناعادلانه است.

افشای یک فایل صوتی از جلسه‌‌ای به ریاست غلامعلی حداد عادل هم نشان داده که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به دنبال اعدام متهمان به بهانه «قصاص» به جای محاربه است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.