افزایش حمله شیمیایی به بیش از۱۲۰ مدرسه؛ وزارت بهداشت: اکثر بچه‌ها به علت اضطراب بدحال شدند

سه شنبه, 16ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

در حالی که آمار گردآوری‌‌شده از سوی ایران اینترنشنال حاکی است روز دوشنبه دستکم بیش از ۱۲۰ مدرسه در سراسر ایران هدف حمله شیمیایی قرار گرفتند، وزارت بهداشت با انتشار نتایج اولین بررسی‌های خود توضیحات مبهمی را ارائه و اعلام کرد مواد محرک حملات لزوما یک ماده نیست که اسمش را بگوییم.

طبق ویدیوها و اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال و گزارش‌های موجود در روز دوشنبه ۱۵ اسفند دستکم بیش از ۱۲۰ مدرسه هدف حملات شیمیایی قرار گرفتند.

این مدارس در ۲۵ استان از جمله کردستان، فارس، تهران، لرستان، اصفهان و کرمان واقع شده و عمدتا دخترانه بودند. ویدیوهای فراوانی از حال وخیم دختران و ازدحام در بیمارستان‌ها به دست ایران اینترنشنال رسیده است.

با این حال، سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت روز دوشنبه گفن موادی که از آنها برای حملات شیمیایی به مدارس استفاده شده «برخلاف آنچه که برخی اظهار کردند، مواد دم‌دستی هستند که می‌توانند تحریک ایجاد کنند».

در حالی که بیش از سه ماه از حملات شیمیایی به مدارس ایران می‌گذرد، وزرات بهداشت دولت ابراهیم رئیسی همچنان مدعی است که قادر به تشخیص عامل این حملات نیست.

معاون وزیر بهداشت اکنون پس از سه ماه، بر «نمونه‌برداری» در این زمینه تاکید کرده و گفته که هنگام حمله به کلاس‌های درس «اتفاقا باید در و پنجره‌ها بسته باشد تا عوامل بهداشت محیط و کسانی که می‌خواهند نمونه‌برداری کنند، بتوانند نمونه‌های خوب بگیرند و بتوانیم بهتر بررسی کنیم».

پیشتر یکی دیگر از معاونان وزیر بهداشت با اطمینان گفته بود که این حملات از سوی کسانی صورت می‌گیرد که قصد دارند همه مدارس به ویژه مدارس دخترانه را در ایران تعطیل کنند.

کریمی همچنین درباره علائم مسمومیت دانش‌آموزان پس از این حملات شیمیایی گفت که دانش‌آموزان مورد حمله قرار گرفتند «دچار علائم تحریکی تنفسی مانند سوزش گلو، سرفه، تنگی نفس و علائم اشک‌ریزش شدند».

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد که این عامل سمی بر «تعدادی از بچه‌ها که به بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم مبتلا بودند یا سابقه تشنج داشتند» تاثیر بیشتری گذاشته است.

او در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد که «کمتر از ۱۰ درصد بچه‌ها» که مورد حمله قرار گرفتند، علایم داشتند.

کریمی گفت: «تعداد بیشتری از بچه‌ها در همان مدارس، وقتی می‌بینند دوستشان علائم تحریکی پیدا کرده، دل درد دارد یا بی‌حال شده، دچار اضطراب می‌شوند و ممکن است بدون اینکه مواجهه‌ای با عامل تحریکی واقعی داشته باشند، همین علائم را پیدا کنند.»

این مقام وزارت بهداشت همچنین مدعی شد: «طبق برآوردها کمتر از ۱۰ درصد از موارد علائم واقعی بودند و عمدتا مربوط به بحث‌های اضطرابی است.»

وزارت کشور هم در دومین اطلاعیه خود درباره مسموم شدن دانش‌آموزان اعلام کرد که تاکنون وجود مواد سمی و خطرناک در هیچ‌یک از دانش‌آموزان مراجعه‌کننده به مراکز درمانی بر اثر مسمومیت یافت نشده است.

این وزارتخانه افزود: «در آزمایش‌های انجام شده در کمتر از پنج درصد مراجعین مواد محرکی یافت شده که منجر به بدحالی دانش‌آموزان و بروز علائمی شده که هیچ‌کدام منجر به مخاطرات و عوارض پایدار نشده است.»

پیشتر دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی نیز گفته بودند که دانش‌آموزان دختر «احساساتی» و «جوگیر» و دچار «هراس اجتماعی» شده‌اند.

در حالی که به عقیده مردم و فعالان مدنی و سیاسی، حکومت در این حملات نقش دارد، غلامحسین محسنی اژه‌ای امروز نسبت به هرگونه اظهارنظر «شایعه‌افکن» هشدار داده و گفته که چنین اظهاراتی با برخورد روبه‌رو خواهد شد.

گزارش وزارت بهداشت در حالی است که هنوز دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی مدعی‌اند که هیچ «سرنخی» در این زمینه کشف نشده است. اما روز به روز به تعداد مدارسی که مورد حملات شیمیایی قرار می‌گیرند افزوده می‌شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.