عضو شورای عالی کار در مورد تعیین حداقل دستمزد: دولت دنبال «عددسازی» است

شنبه, 20ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

تعیین حداقل دستمزد کارگران همچنان بلاتکلیف.

تعیین حداقل دستمزد کارگران همچنان بلاتکلیف.

علی خدایی که به عنوان نماینده کارگران در شورای عالی کار جمهوری اسلامی حضور دارد، با بیان اینکه «روند تعیین سبد معیشت امسال بسیار طولانی شده» علت آن را «رویکرد نادرست دولتی‌ها و کارفرمایان» به مساله دانسته است.

عضو کارگری شورای عالی کار جمهوری اسلامی با اعلام اینکه نمایندگان دولت ابراهیم رئیسی «دنبال عددسازی هستند»، از به توافق نرسیدن بر سر «سبد معیشت» خبر داده و گفته است: «تعمدانه عدد سبد معیشت را پایین می‌کشند.»

هفته گذشته و همزمان با افزایش میزان تورم در ایران و کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار، یک اقتصاددان گفته بود که حداقل دستمزد نیروی کار در کشور ظرف ۱۱ ماه از ۲۵۳ دلار به ۱۲۲ دلار کاهش یافته است.

به گزارش وب‌سایت «جماران» فرشاد مومنی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی روز چهارشنبه با انتقاد شدید از سیاست‌های اقتصادی جمهوری اسلامی گفت دستمرد نیروی کار از ابتدای فروردین تا اسفند امسال تقریبا نصف شده است و به «فقر و فلاکت» دامن زده است.

افزایش فقر و نصف‌شدن حداقل دستمزد نیروی کار در شرایطی است که دولت به رغم تورم ۵۰ درصدی درنظر دارد حداقل دستمزد در سال آینده را حدود بیست درصد بالا ببرد؛ تصمیمی که با انتقاد شدید کارگران و کارمندان روبرو شده است.

در عین حال، صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارشنبه هفته پیش ادعا کرد: تعیین میزان افزایش دستمزد با در نظر گرفتن همه شاخص‌ها در حوزه مطالعاتی صورت می‌گیرد.

کارگران معترض در تجمع‌های اخیر با انتقاد از «دستمزد‌های ریالی» تاکید کرده‌اند که «هزینه‌ها دلاری» است.

فرشاد مومنی چندی پیش نیز با بیان اینکه «یک سوم سفره مردم نابود شده است» از افزایش جمعیت زیرخط فقر در ایران خبر داد و گفت دستکم ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم ایران در سال ۱۴۰۰ به دلیل سیاست های حکومت به زیرخط فقر رانده شدند.

در ماه‌های اخیر و همزمان با بدترشدن شرایط کشور در همه زمینه‌ها، متخصصان و کارشناسان بیشتری نسبت به اوضاع پیش‌رو هشدار داده‌اند.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.