آخرین آمار مبتلایان به وبا در ایران: ۲۵۶ نفر

سه شنبه, 8ام بهمن, 1392
اندازه قلم متن

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت آخرین آمار مبتلایان به وبا در ایران را ۲۵۶ نفر اعلام کرد. به گفته محمود نبوی، ۸۳ درصد مبتلایان‌ را “اتباع خارجی” و ۱۷ درصد را “شهروندان ایرانی” تشکیل می‌دهند.

محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دو‌شنبه (۲۷ ژانویه/۷ بهمن) ابتلای ۲۵۶ نفر به وبا در ایران را تأیید کرد. وی گفت که بیشتر مبتلایان به این بیماری کشنده را “اتباع خارجی” تشکیل می‌دهند.

به گفته نبوی امسال ۲۴۳ هزار و ۶۴ نمونه مشکوک به آزمایشگاه‌های تشخیص وبای کشور ارسال شده که از این تعداد ۲۵۶ مورد قطعی ابتلا به وبا تأیید شده است.

این مقام مسئول که در کنگره بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران در شهر تهران سخن می‌گفت، ۸۳ درصد موارد ابتلا به وبا را متعلق به “اتباع خارجی” و ۱۷ درصد را متعلق به “اتباع ایرانی” خواند. محمود نبوی اضافه کرد: «مردان حدود ۹۱ درصد و زنان کمتر از ۱۰ درصد مبتلایان به وبا را در سال ۹۲ تشکیل می‌دهند.»

بنا بر آمار ارائه شده از سوی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، نزدیک به ۷۵ درصد مبتلایان ساکن روستاها بوده‌اند. در این میان ۴ درصد مبتلایان به وبا در سال ۹۲ را کودکان تشکیل داده‌اند.

وبا همچنان قربانی می‌گیرد

وبا یک بیماری حاد اسهالی است که از شایع‌ترین بیماری‌های فصل تابستان به شمار می‌رود و عامل اصلی ابتلا به آن نیز نوشیدن آب آشامیدنی ناسالم و یا خوردن سبزیجات و میوه‌های خام آلوده است.

انتشار این بیماری در بسیاری از کشورهای جهان به سال‌های دور بازمی‌گردد و هم‌اینک ریشه‌کن شده، اما هر ساله شیوع وبا در ایران قربانی می‌گیرد، هر چند در برخی سال‌ها مسئولان از اعلام رسمی میزان تلفات وبا در کشور خودداری کرده‌اند.
برای نمونه در سال ۱۳۸۴ آمار رسمی ابتلا به وبا هزار و ۱۳۳ نفر گزارش شد، اما شمار کسانی که جان خود را در پی این بیماری از دست دادند، اعلام نشد.

محمود نبوی همجواری ایران با کشورهایی با درصد بالای ابتلا به وبا و نیز عدم دسترسی کامل به آب آشامیدنی سالم را از جمله عوامل مهم بروز وبا در کشور دانسته است. وی عدم رعایت بهداشت فردی و فقدان سیستم‌های مناسب دفع و تصفیه فاضلاب را نیز از دیگر عوامل مؤثر در ابتلای افراد به وبا خوانده است.

تقصیر‌ها بر گردن “اتباع بیگانه”

تأکید دائمی مسئولان بر نقش “اتباع بیگانه” در شیوع بیماری وبا در کشور در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس تحقیقات انجام شده سبزی‌های آلوده بیشترین راه انتقال وبا در ایران هستند.

محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، حدود دو سال پیش اعلام کرد که طبق بررسی‌های انجام شده اصلی‌ترین راه انتقال بیماری وبا در ایران “سبزی‌هایی هستند که با آب آلوده آبیاری می‌شوند.”

در همان سال رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اذعان داشت که نزدیک به ۶ هزار هکتار از مزارع سبزی در جنوب تهران با فاضلاب آبیاری می‌شوند. بر اساس گزارش‌های منتشره، نه تنها در مزارع تهران بلکه در مناطق دیگر همچون بروجرد نیز فاضلاب شهری منبع اصلی آبیاری سبزیجات به شمار می‌رود.

همزمان، معصومه ابتکار، رئیس‌وقت کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، معضل آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب را یک مشکل قدیمی خوانده و اضافه کرده بود که پیش‌تر در این رابطه تذکراتی از سوی سازمان محیط زیست به جهاد کشاورزی داده شده، اما این تذکرات مورد بی‌اعتنایی قرار گرفتند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.